De drempel voor het aannemen van algemene bekendheid is aanzienlijk verlaagd

15-11-2012 Print this page

B9 11845. Vzr. Rechtbank ’s-Gravenhage, 15 november 2012, KG ZA 12-1198, Screentime PTY Ltd & Five Divas PTY Ltd. tegen SBS Broadcasting B.V. & Talpa Producties B.V. c.s.

Merkenrecht. Nootwaardig vonnis. De nieuwe route voor bekende en weinig onderscheidende merken, waarvan de inburgering in de gehele Benelux niet kan worden aangetoond loopt via Parijs en TRIPs. De Beneluxmerken ‘POPSTARS’ van eiseres Screentime zijn naar voorlopig beschrijvend, niet ingeburgerd in de gehele Benelux en naar voorlopig oordeel dus ongeldig, maar door het intensieve gebruik in Nederland kan het teken POPSTARS wèl worden aangemerkt als een algemeen bekend merk voor het produceren en uitzenden van een zangtalentenjacht in de zin van artikel 6bis UvP en artikel 16 lid 2 TRIPS. Met de inwerkingtreding van artikel 16 lid 2 TRIPs is de drempel voor het aannemen van algemene bekendheid namelijk aanzienlijk verlaagd.

Naar oordeel van de voorzieningenrechter moet het gebruik van het teken THE NEXT POPSTAR worden aangemerkt als inbreuk op het algemeen bekende merk POPSTARS. “Het  kenmerkende gedeelte van THE NEXT POPSTAR, te weten POPSTAR, moet namelijk worden aangemerkt als een. ‘nabootsing’ van het POPSTARS-merk in de zin van artikel 6bis UvP.” Ook het gebruik van de domeinnaam popstars.nl kan verwarring wekken en vormt dus een inbreuk op het algemeen bekende merk POPSTARS.

4.7. Screentime heeft naar voorlopig oordeel wel voldoende aannemelijk gemaakt dat zij het teken POPSTARS zo intensief heeft gebruikt in Nederland dat het teken moe worden aangemerkt als een algemeen bekend merk voor het produceren en uitzenden van een zangtalentenjacht in de zin van artikel 6bis UvP en artikel 16 lid 2 TRIPS Het beperkte gebruik in België en Luxemburg sluit dat niet uit, aangezien voor de toepassing van artikel in Nederland naar voorlopig oordeel volstaat dat het mark in Nederland algemeen bekend is (vgl. Hof ’s-Gravenhage, 3 april 2012, LJN BW0685, B9 11056. Wendy’s). Dat de artikelen 6bis UvP en 16 lid 2 TRIPs zo moeten worden uitgelegd, hebben SBS en Talpa desgevraagd ook bevestigd.

4.8. Met de inwerkingtreding van artikel 16 lid 2 TR1Ps is de drempel voor het aannemen van algemene bekendheid aanzienlijk verlaagd (hof ’s-Gravenhage 3 april 2012, Wendy’s). Bij de vaststelling van de bekendheid van het POPSTARS-teken moet nu rekening worden gehouden met de ‘desbetreffende sector van het publiek’. Screentime heeft onweersproken aangevoerd dat dit in deze zaak betekent dat bij de vaststelling van de algemene bekendheid van het POPSTARS-teken moet worden gekeken naar de bekendheid van het teken bij het deel van het publiek dat interesse in zangtalentenjachten.

4.9. Screentime voorshands voldoende aannemelijk gemaakt dat het POPSTARS-teken in Nederland bekend is bij een aanzienlijk deel van het publiek dat interesse heeft in zangtalentenjachten. (…)

(…). 10. Naar voorlopig oordeel moet het gebruik van het teken THE NEXT POPSTAR worden aangemerkt als inbreuk op het algemeen bekende merk POPSTARS. Het  kenmerkende gedeelte van THE NEXT POPSTAR, te weten POPSTAR, moet namelijk worden aangemerkt als een. ‘nabootsing’ van het POPSTARS-merk in de zin van artikel 6bis UvP.

4.12. Het voorgaande geldt ook voor het gebruik van de domeinnaam popstars.nl. Tussen partijen staat vast dat die domeinnaam wordt gebruikt om bezoekers te trekken naar de website van SBS Broadcasting, waarop reclame wordt gemaakt voor onder meet het programma THE NEXT POPSTAR. Aldus gebruikt SBS Broadcasting een aan het algemeen bekende merk identiek teken om reclame te maken voor dat programma. Medee gelet op hetgeen hiervoor is overwogen over de titel van dat programma, moet voorshands worden aangenomen dat ook het gebruik van de domeinnaam verwarring kan wekken en dus een inbreuk vormt op het algemeen bekende merk POPSTARS.

Lees het vonnis hier.