Gemengde berichten (11 juni)

11-06-2012 Print this page

B9 11320. UEFA sloopt Ons Oranje vanwege copyrights. Bizarre poep: Youtube is bezig op verzoek van de UEFA video's van OnsOranje te verwijderen. OnsOranje is een speciaal door de KNVB in het leven geroepen embedded persdienst die alle content rondom het Nederlands Elftal doet regelen. Op de disclaimer van OnsOranje staat: (….) "OnsOranje heeft hiervoor gunstige afspraken gemaakt met de partners van de KNVB, speciaal voor de Oranjefan". Blijkbaar was UEFA-baas Platini niet aanwezig toen deze deal werd gesloten. Lees hier meer (GeenStijl).

Bavaria over waslabeltje V-dress: 'Het zit er niet voor niets in'. Bavaria wil niet zeggen wat de motieven zijn achter het geheimzinnige waslabeltje met de tekst 'Do not wear in stadium' in het V-dress van de bierbrouwer. Directeur Peer Swinkels laat wel doorschemeren dat hij hoopt dat de jurkjes tijdens het EK in voetbalstadions te zien zullen zijn. Lees hier meer (Omroep Brabant).

Papa, het Nederlands elftal staat er helemaal niet in. Albert Heijn greep naast het portretrecht van Oranjespelers. Navraag leert dat dat ligt bij Unilever. Unilever sloot een contract met de KNVB, en heeft het recht om de portretten van Oranjespelers bij 1 supermarktketen te gebruiken. En dat is dus C1000 geworden. Volgens C1000 zelf heeft dat 3 redenen. 1. De spelersraad van Oranje was erg enthousiast over de campagne, en het liedje van Wolter Kroes dat daarbij hoort. 2. C1000 heeft het beste contact met Unilever 3. C1000 heeft blijkbaar een goed persoonlijk contact met een aantal belangrijke Oranje spelers.  Lees hier meer (Een Vandaag).

Noel Clarke furious over ban of word 'olympics' in his film 'fast girls'
about female athletes preparing to compete. Fast Girls, the latest film from the Adulthood and Kidulthood star, was meant to be about a group of girls training for the 2012 Olympics. But the former Doctor Who actor, 36, told the Radio Times that halfway through the shoot the International Olympic Committee told producers that the film would not be able to mention the word Olympics or 2012 because it was copyrighted. The feel-good movie, which Clarke co-wrote and starred in, is now about the World Athletics Championships in 2011. Lees hier meer (HP).

Ledenvergadering VOB neemt meerdere besluiten. De algemene ledenvergadering van de VOB heeft gisteren besluiten genomen over onder meer Meer Waarde, de nieuwe strategische brancheagenda voor de periode 2012-2016, een nieuw contributiestelsel en een strategie voor de ter beschikking stelling van e-boeken in de openbare bibliotheken. Lees hier meer (Bibliotheekblad).

Milieudefensie eist dat YouTube de video Shell CEO, Uncensored terug plaatst. Op last van Shell heeft YouTube de video onlangs verwijderd van het internet. De video zou volgens Shell inbreuk maken op het auteursrecht van de oliemultinational. Advocaat Channa Samkalden van Milieudefensie vindt dit pertinente onzin. "Het betreft hier een parodie. Het verwijderen van het filmpje is in strijd met de vrijheid van meningsuiting", laat zij vandaag weten. Campagneleider Geert Ritsema van Milieudefensie noemt het verwijderen van de video "je reinste censuur." Lees hier meer (Ravage).

Onrust om politieke website. De website www.vitaalsalland.nl is in gebruik genomen door Hennie Gerritsen uit Raalte.  Onrust om websites in Salland. De domeinnaam vitaalsalland.nl is deze week hals over kop geregistreerd door Hennie Gerritsen. Dat gebeurde vlak nadat bekend werd dat Jan Oostewechel uit het CDA was gestapt en met de eenmansfractie 'Vitaal Salland' verder gaat in de gemeenteraad van Raalte. Heel vreemd, omdat Gerritsen betrokken is bij de VVD'', zegt Oostewechel verbaasd. Lees hier meer (De Stentor). 

Quiz: can you identify famous products when they're stripped of their branding? If a bottle of Tabasco has no label, does it still taste as hot?   "I became captivated by the idea of presenting the essence of branded objects from different categories to uncover new connections and meanings," The pictures are captivating and take the products completely out of their element. They also show that a product's shape or the dimensions of its packaging can be just as important as its colors, logos and trade dress. Lees hier en hier meer.

Google wint hoger beroep in Zwitserse Street View-zaak. Google mag de dienst Street View in Zwitserland blijven aanbieden en hoeft toch niet niet alle gezichten en kentekens onherkenbaar te maken.  Dat heeft het federale hooggerechtshof deze week besloten, meldt onder meer The New York Times. In maart 2011 besloot een rechtbank nog dat Street View compleet anoniem moest zijn, maar dat besluit wordt nu als onrealistisch beoordeeld. Lees hier meer (Nu.nl).

U.S. and Cuba Clash over Havana Club Trademark.  In Cuba, and 120 other countries around the world, Havana Club rum is a symbol of Cuba. Made in a joint venture between the Cuban government and French distilled beverage company Pernod Ricard, Havana Club is kept out of the US by the trade embargo with Cuba. Instead, in the U.S. you can buy Bacardi’s Havana Club, a rum made in Puerto Rico from the original recipe for the Cuban Havana Club. Lees hier meer (IP Brief).

To Singers, Ad Sounds Too Familiar. A Volkswagen ad uses a soundtrack that the band Beach House says purposely imitates one of its songs. (…) The only trouble was, it was not a Beach House song. Beach House had repeatedly turned down lucrative offers from Volkwagen and DDB, its ad agency, which sought permission to use the 2010 song “Take Care” in the ad. “It was a crazy moment,” Mr. Scally said by telephone while on tour in France. “We didn’t give them the song, and they made a very similar song to replace it.” Lees hier meer (NYT).