Roy Lichtenstein en de kunstexceptie

02-04-2012 Print this page

B9 11033. Quirijn Meijnen, Advocatenkantoor Meijnen: Roy Lichtenstein inbreuk op auteursrecht? Appropriation art en fair use in het Amerikaanse auteursrecht.

"I think my work is different from comic strips- but I wouldn't call it transformation; I don't think that whatever is meant by it is important to art".

Informatief artikel over het werk van Roy Lichtenstein (1923-1997) en het (Amerikaanse) auteursrecht. “Op 11 november 2011 bracht het werk”O ohh Allright”(1964) van de Amerikaanse “pop artist” Roy Lichtenstein een recordbedrag op van 42,6 miljoen dollar. Voor het schilderij gebruikte Lichtenstein een afbeelding uit de strip “Secret Hearts”, van D.C. Comics # 88 uit Juni 1963. (…) vanuit auteursrechtelijk perspectief bezien, roept dat de vraag op: “mag dat ?” Immers, het werk van Lichtenstein is, zo lijkt het op het eerste gezicht, is niet meer dan een uitvergroting van een origineel frame uit een strip, hoogstwaarschijnlijk een auteursrechtelijk beschermd werk.

(…) Voor wat betreft de “substantial similarity” is het voldoende dat “de gewone man” het werk als een kopie zou herkennen (aangenomen dat de gewone man bekend is met het originele frame). Het voorgaande zou in beginsel voldoende zijn om inbreuk op het auteursrecht van D.C. Comics door Lichtenstein aan te nemen. In beginsel want  Lichtenstein zou zich kunnen verweren door zich op “fair use” te beroepen. (…) Voor de beantwoording van de vraag of het gebruik door Lichtenstein als “Fair Use” valt te kwalificeren is de vraag naar de toelaatbaarheid van "appropriation art", het belangrijkst. (…) Mijn inziens is het niet aannemelijk dat Lichtenstein met het vrijwel overschilderen van een frame uit een strip specifiek commentaar wilde leveren op het originele frame. Als dat al zijn bedoeling was, dan blijkt dat niet uit het schilderij. Het was ten tijde van het schilderen van, onder meer, Ooh Allright” niet zo bekend dat Lichtenstein originele frames voor zijn werk gebruikte. Uiteraard is het aan de auteursrechthebbende om al dan niet een punt van een (vermeende) inbreuk te maken.

Lees het volledige artikel hier