De toekomst van de publieke omroep - Geen tijd te verliezen

30-09-2014 Print this page
B913228

Mediaforum 2014-9, p. 213, Louise Doorman: "In juli 2013 heeft de Staatssecretaris van OCW de Raad voor Cultuur advies gevraagd over de toekomst van het publieke mediabestel. Het verzoek van de staatssecretaris kaderde het werk van de Raad stevig in: de Raad diende onder meer de brede taakopdracht van de publieke omroep, de nieuwe financiële realiteit en de opdracht aan de publieke omroep om zijn eigen inkomsten te vergroten als een gegeven te beschouwen. De Raad heeft vervolgens de Commissie Toekomstverkenning Mediabestel gevraagd het advies voor te bereiden. Op 27 maart 2014 presenteerden de Raad en deze commissie het advies De tijd staat open in Hilversum, het fysieke hart van het publieke bestel. [...]

 

Het in het advies geponeerde idee van het toelaten van derde partijen tot het publieke bestel is nog rudimentair. Televisie maken is een professie en vergt bovendien aanzienlijke investeringen. Als bijvoorbeeld het Rijksmuseum een televisieprogramma bij de NPO wil aanbrengen, zal het vanwege de benodigde expertise over televisieproductie waarschijnlijk eerst aankloppen bij een televisieproducent en op zijn minst investeren in de ontwikkeling van een goed programmavoorstel. Het voorstel van de Raad zal in de praktijk dan ook neerkomen op het openstellen van het publieke bestel voor producenten die vaak financiering van partijen buiten de mediasector zullen meebrengen. Als dit voorstel verder wordt uitgewerkt zal dat dan ook moeten gebeuren in relatie tot de publieke waarde van onafhankelijkheid van derde partijen. Een ander onderdeel van het advies dat de aandacht verdient is de aanstelling bij de NPO van de hoofdredacteur. Het zal lastig worden om via de door de Raad geadviseerde nader te bepalen governancestructuur te voorkomen dat in de functie hoofdredacteur bestaande of nieuwe tegenstrijdigheden worden geïnstitutionaliseerd."