Het kopiëren van een format

27-07-2011 Print this page

B9 9980. Vzr. Rechtbank Utrecht, 27 juli 2011, KG ZA 11-691, Buurt & Co B.V. tegen Miec Marketing B.V. c.s. (met dank aan Jacqueline Schaap en Josine van den Berg, Klos Morel Vos & Schaap).

Auteursrecht. Verkoopformat. Kopiëren van succesvol format vindt geen genade bij voorzieningenrechter. Eiseres Buurt & Co heeft het zgn. BuurtKadoos-format ontwikkeld (“Welkom in de Buurt!”). De fysieke  Buurtkadoos worden aan nieuwe buurtbewoners gestuurd en bevatten vouchers van diverse ondernemers. In casu maakt eiseres succesvol bezwaar tegen het Welkom In Onze Buurt-format (WIOB) en de Welkom In Onze Buurt-doos (eveneens gevuld met vouchers van diverse ondernemers) van gedaagden. Inbreuk op het (min of meer gecombineerde) auteursrecht m.b.t. het format en. de vormgeving van doos en vouchers. (Afbeeldingen hier).

“Nu Buurt & Co in de onder 4.4. genoemde opsomming bekende (marketing)elementen combineert met de (auteursrechtelijke beschermde) vormgevingselementen van de BuurtKadoos, draagt deze combinatie van elementen - waarbij al de genoemde elementen en uitsluitend die elementen aanwezig zijn - naar het voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter een eigen oorspronkelijk karakter en het persoonlijk stempel van de maker en is dus sprake van een auteursrechtelijk beschermd werk.” Verbod, opgave en vernietiging. Gedeeltelijke 1019h proceskosten, nu 60% van de vorderingen op (de primaire) ie-grondslag is gebaseerd. 

4.3. Tussen partijen staat tevens vast dat Miec Marketing c.s. met de WIOB-doos inbreuk heeft gemaakt op de auteursrechten op de BuurtKadoos, nu zij nagenoeg alle auteursrechtelijk beschermde trekken overgenomen heeft in die mate dat van een zelfde totaalindruk gesproken kan worden.

4.6. De voorzieiningenrechter overweegt als volgt. Tussen partijen is niet in geschil dat hat BuurtKadoos-format, als uitgewerkt concept, op zichzelf in aanmerking zou kunnen komen voor auteursrechtelijke bescherming. Dit zal het geval zijn als het format, hoewel het een aantal reeds algemeen bekende elementen bevat, door de wijze waarop die bekende. elementen uitgewerkt zijn, samengebracht en gecombineerd met een geheel eigen element een eigen oorspronkelijk karakter en het persoonlijk stempel van de maker draagt. Nu Buurt & Co in de onder 4.4. genoemde opsomming bekende (marketing)elementen combineert met de (auteursrechtelijke beschermde) vormgevingselementen van de BuurtKadoos, draagt deze combinatie van elementen - waarbij al de genoemde elementen en uitsluitend die elementen aanwezig zijn - naar het voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter een eigen oorspronkelijk karakter en hat persoonlijk stempel van de maker en is dus sprake van een auteursrechtelijk beschermd werk.

4.7. Vervolgens dient beoordeeld te worden of het WIOB-format inbreuk maakt op de auteursrechten die op het BuurtKadoos-format (zoals in 4.4 omschreven) rusten. Nu beide formats relatief eenvoudige en overzichtelijke werken zijn, die zich naar voorlopig oordeel van de voorzieiningenrechter voor een vergelijking aan de hand van de totaalindrukken goed lenen, zal de beoordeling van de inbreukvraag plaats vinden aan de hand van de totaalindrukken die het BuurtKadoos-format en het WIOB-format maken.  (…) voor het overige heeft Miec Marketing echter niet betwist dat zij de in 4.4 genoemde kernelementen van hat BuurtKadoos-format overgenomen heeft. Nu het hanteren van een (al dan niet) afwijkende postcode-/regiodindeling en de koppeling met “Groupon” - voorshands oordelend -  relatief kleine, voor het publiek niet in het oogspringende afwijkingen van het onder 4.4 beschreven format zijn, welke niet tot een andere totaalindruk leiden, is de voorzieiningenrechter voorshands van oordeel dat Miec Marketing c.s. met haar WIOB-format inbreuk gemaakt heeft op de auteursrechten van Buurt & Co.

4.8. (…) aannemelijk is dat Miac Marketing c.s. het gebruik van dc WIOB-doos (nog) niet (volledig) heeft gestaakt. De onder 1 en 2 gevorderde geboden (zie 3.1) worden door de voorzieningenrechter verstaan als één gebod tot staken en gestaakt houden van de thans aan de orde zijnde inbreuk door Miec Marketing c.s. op de onder 4.2 weergegeven vormgeving en het onder 4.4. weergegeven format en tot het onthouden van zodanig, ander daarop inbreukmakend gebruik.

4.9 Nu door Miec Marketing is erkend dat zij (allen) inbreuk hebben gemaakt. op de auteursrechten die rusten up de vormgeving van de BuurtKadoos en zij ten aanzien van de inbreuk op het BuurtKadoos-format niet hebben betwist dat zij hier (allen) een bepalende rol in hebben gespeeld, worden de vorderingen van BuurtKadoos , voor zover deze vorderingen worden toegewezen, ten aanzien van alle gedaagden toegewezen.

Lees het vonnis hier.