Bas Kist: Frisdrankmerk John Lemon wijzigt naam onder druk van Lennon-weduwe Yoko Ono

25-09-2017 Print this page
B915129

Bas Kist (Chiever), de Volkskrant 22-9-2017: "Het merk John Lemon werd vijf jaar geleden op de markt gebracht en wordt verkocht in veertien Europese landen, waaronder Nederland. Om het merk van de markt te halen, dreigde Ono niet alleen de Poolse fabrikant Orszulak, maar ook al zijn distributeurs in Europa met juridische stappen. Volgens de Nederlandse advocaat van Ono, Joris van Manen van het kantoor Hoyng Rokh Monegier, maakt John Lemon inbreuk op de merkrechten en 'personality rights' van de beroemde Beatle.

Om de eisen van Ono kracht bij te zetten, startte Van Manen een procedure bij de rechtbank in Den Haag. Die procedure werd ingetrokken nadat de partijen tot een regeling kwamen, waarmee Orszulak enige tijd krijgt om te rebranden.

De Poolse fabrikant stelt dat het helemaal niet de bedoeling had om met John Lemon aan te haken bij de grote bekendheid van John Lennon. Een argument dat zijn geloofwaardigheid verloor toen Van Manen stuitte op promotiemateriaal voor John Lemon op Facebook en Twitter waarin het merk voorzien werd van de slogan 'Let it be', een plaatje van een rond brilletje en een afbeelding van John Lennon met citroenen in zijn hand.

Onlangs besloot de Poolse ondernemer toch maar de handdoek in de ring te gooien. Het bedrijf kreeg tot eind oktober de tijd om zijn voorraden op te maken. Daarna is het afgelopen en heet het merk On Lemon.

Het is niet de eerste keer dat Ono zich in Nederland verzet tegen ondernemers die aanhaken bij de bekendheid van Lennon. In 2015 tekende Van Manen namens Ono bezwaar aan tegen het gebruik van een vingerpoppetje met het uiterlijk van Lennon door telecomprovider Simpel. Met succes, Simpel verwijderde het poppetje uit de reclames."

 

Lees het bericht hier.