Gebruik van “TM” achter “Versfilter” dat niet als merk is geregistreerd niet misleidend

26-06-2017 Print this page
B915029

CvB RCC, 14 juni 2017, Arla
 
Reclamerecht. De klacht is gericht tegen de website http://www.melkunie.nl/melkunie-stories/2016/1/versfilter-melk/. Op deze pagina worden mededelingen over “Versfilter melk” gedaan, waarbij achter het woord “Versfilter” het symbool “tm” is geplaatst. Dit zou misleidend zijn, omdat wordt gesuggereerd dat Arla het symbool “Versfilter” als merk heeft gesuggereerd. Dit is echter niet het geval. De commissie heeft de klacht gegrond bevonden. Het college vernietigt de bestreden beslissing en wijst de klacht alsnog af.

 

Het College overweegt dat in de bestreden uiting het ‘TM’ symbool gebruikt wordt in combinatie met een woord dat dermate beschrijvend is voor het onderdeel van het productieproces waarnaar in de uiting wordt verwezen (het versfilter als feitelijk procedé) dat het niet voor de hand ligt dat symbool op te vatten als verwijzing naar een merkregistratie. De gemiddelde zal volgens het College in de context van de totale uiting het woord “Versfilter” vermoedelijk opvatten als aanduiding van de techniek of procedé die is bedoeld om melk langer houdbaar te maken. Het college acht het aannemelijk dat de gemiddelde consument zal menen dat Arla met het symbool “TM” bedoelt weer te geven dat haar productieproces door het gebruik van een versfilter zich onderscheidt van andere producenten van melk, nu het woord “Versfilter” herhaaldelijk wordt gecombineerd met het symbool “TM”. Er is daarom geen sprake van misleiding, omdat Arla uitdrukkelijk heeft gesteld dat zij de enige fabrikant in Nederland is die gebruik maakt van microfiltratie om melk langer houdbaar te maken. Het College ziet geen aanleiding om aan de juistheid van die mededeling te twijfelen. De gemiddelde consument die op grond van het gebruik van “TM” in de uiting in combinatie met “Versfilter”  verwacht dat Arla als enige producent een “versfilter” benut als procedé om melk langer houdbaar te maken zal niet in zijn verwachtingen teleur worden gesteld. Het economische gedrag van de gemiddelde consument zal dus niet worden verstoord, waardoor geen sprake is van misleiding.

 

Lees de beslissing hier.