Inbreuk Adidas op slogan “Built to win”?

21-04-2016 Print this page
B914401

Diederik Donk (The Legal Group): "Een aantal jaren geleden hebben we met The Legal Group Advocaten een spontane brainstormsessie gehouden voor onze nieuwe slogan. Tijdens deze sessie werd mijn voorstel “Knowledge is Power!” door mijn collega’s op subtiele wijze naar de prullenbak verwezen. De slogan moest niet uitsluitend reflecteren naar onze innovatieve praktijk, maar tevens naar onze ambitie om het allerbeste advocatenkantoor te worden. Het is onze collega mevr. mr. Pien Bos geweest die vervolgens de slogan “Built to win” heeft bedacht. Met andere woorden: mevr. mr. Pien Bos is naast moeder van drie kinderen tevens de geestelijk vader van de slogan “Built to win”.

Onze boekhoudster Afra Leek heeft eerder deze week tot haar verbijstering moeten constateren dat Adidas voor haar schoenen- en kledinglijn onze slogan “Built to win” gebruikt. Voor wat betreft de vraag of The Legal Group Advocaten (en/of mr. Bos) zich met succes tegen het gebruik van deze slogan door Adidas kan verzetten, is uiteraard de vrij recente uitspraak van de Voorzieningenrechter Den Haag over het gebruik van de slogan “Zo. Nu eerst naar de cloud” interessant. De Voorzieningenrechter heeft in deze zaak overwogen dat de slagzin “Zo. Nu eerst een Bavaria” kernachtig en pakkend met een zekere kwinkslag moet worden geacht, waarvoor door de makers ervan vrije en eigen creatieve keuzes zijn gemaakt. Daarnaast wordt door Bavaria na het woord “Zo” een duidelijke pauze gehanteerd. Dit laatste voornamelijk auditieve element draagt naar het oordeel van de Voorzieningenrechter bij aan het originele karakter van de slagzin. De voorzieningenrechter heeft aldus bepaald dat de slogan “Zo. Nu eerst een Bavaria” auteursrechtelijke bescherming geniet en dat door het gebruik van de slogan “Zo. Nu eerst naar de cloud” auteursrechtinbreuk wordt gemaakt.

Wij vinden de door ons gebruikte slogan “Built to win” natuurlijk ook kernachtig en bijzonder pakkend, maar we kunnen helaas niet ontkennen dat deze slogan geen “zekere kwinkslag” heeft. Daarnaast ontbreekt tot op heden een auditief element in onze slogan. Met andere woorden: het lijkt erop dat ondanks het gegeven dat auteursrecht op een slogan van slechts drie woorden mogelijk is, onze slogan “Built to win “ waarschijnlijk niet voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking zal komen.

Uiteraard kunnen we nog bezien of wij “Built to win” dan niet als merk zouden moeten registreren en dat we dan met een beroep op ons merk het gebruik door Adidas van de slogan “Built to win” kunnen verbieden. Het echter nog maar zeer de vraag of er door Adidas sprake is van merkgebruik, omdat “Built to win” door Adidas uitsluitend wordt gebruikt om een bepaalde nieuwe lijn aan te duiden. Indien er wel sprake is van merkgebruik, dan zal door een rechter moeten worden beoordeeld of Adidas zonder geldige reden ongerechtvaardigd voordeel trekt uit of afbreuk doet aan het onderscheidende vermogen of van de reputatie van ons Built to win merk.

Gelet op het bovenstaande, kunnen we helaas tot geen andere conclusie komen dan dat wij op dit moment geen rechtsgrond hebben om het gebruik van onze slogan “Built to win” door Adidas te verbieden. Het niet doen verwijderen van onze slogan van de Adidas schoenen en kleding heeft natuurlijk ook een voordeel. Binnenkort zullen wij deelnemen aan de door de Orde van Advocaten georganiseerde strandloop “recht in beweging” en daarbij zal onze slogan op onze schoenen en alle denkbare kleding goed zichtbaar zijn. Daarnaast hebben we ons de negatieve energie van een kort geding procedure kunnen besparen, zodat we fit aan de start kunnen verschijnen. Ik hoor u al denken: Knowledge is Power!"

Lees het artikel hier.