Legaal filmpje kijken in Sena Performers Magazine (1, 2017)

16-03-2017 Print this page
B914874

Erik Thijssen, Legaal filmpje kijken in Sena Performers Magazine (1, 2017)

"31 januari werd de gratis zoekmachine Film.nl geïntroduceerd. Het platform is voor iedereen beschikbaar. Film.nl is een gratis app die gebruikers veilig en snel naar alle legaal beschikbare films en series in Nederland gidst. De tool werd gelanceerd met een campagne met Rutger Hauer, Barry Atsma, Monic Hendrickx, Robert de Hoog, Katja Schuurman, Sigrid ten Napel, Maryam Hassouni en Martijn Lakemeijer.

Film.nl is een zoekmachine die de consument naar al het legale aanbod van series en films in de bioscoop, op dvd, Blu-ray, on demand en tv gidst. Een verbeterde variant van The Contentmap, feitelijk, de website die eerder door de gezamenlijke rechtenwereld gelanceerd werd om legale platforms te promoten. Waar op The Contentmap niet gezocht kan worden op titels, kan dat op Film.nl wel. Net als The Contentmap is Film.nl een sectorbreed initiatief en heeft het geen commercieel oogmerk.

De site bevat geen advertenties en het is voor aanbieders niet mogelijk een hogere ‘ranking’ te kopen. Op de site zelf kunnen ook geen films en series gestreamd of gedownload worden. Opvallend is de brede steun voor het initiatief: de activiteiten van Stichting Film.nl zijn mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Filmfonds, het Abraham Tuschinski Fonds, Filmdistributeurs Nederland (FDN), Filmproducenten Nederland (FPN), verschillende internetaanbieders en de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Veiligheid en Justitie en van Economische Zaken.

Toch lijkt niet iedereen meteen enthousiast. Commentatoren reageerden na de lancering soms kritisch op met name de parallel gecommuniceerde boodschap dat de industrie met Film.nl een antwoord wil geven op piraterij.

Erwin Angad-Gaur (secretaris van muziekvakbond Ntb en voorzitter van Sena Performers): "De wat zure reacties hier en daar vielen inderdaad op. Ze zijn ook wel begrijpelijk, omdat degenen die opmerken dat het probleem van de filmindustrie vooral is dat er geen compleet legaal aanbod bestaat, natuurlijk gelijk hebben. Er is geen Spotify-achtig platform, waar een vrijwel volledig aanbod te vinden is; films en series gaan nog steeds op verschillende momenten op verschillende plaatsen in de wereld in première, waardoor het soms maanden of zelfs jaren kan duren voordat een film of serie in Nederland te zien is en daar ligt het echte probleem. Veel consumenten hebben geen zin om te wachten en zijn best bereid om te betalen voor legaal aanbod. Daarnaast verdienen auteurs, acteurs en regisseurs vaak nauwelijks aan de bestaande legale sites. Dat is allemaal waar en daar zou allemaal verandering in moeten komen; ik ben de eerste om daar voor te pleiten. Een antwoord op het illegaal aanbod is Film.nl dan ook niet, of zeker niet volledig, maar het is wel een ontzettend handige tool, die het wel bestaande, maar versplinterde legale aanbod veel toegankelijker maakt. Het is een stapje en een te waarderen stapje denk
ik. De campagne heeft als thema ‘Kijk niet zo moeilijk’, misschien is dat vooral een mooie boodschap op dergelijke kritiek. Je moet niet elke positieve stap bekritiseren met wat er verder allemaal mis is, denk ik.""

Lees het artikel hier.