Sheila Sitalsing: Na jarenlang te zijn gebruikt als marketinginstrument, slaan de Masai terug. Met advocaten

22-01-2018 Print this page
B915262

Sheila Sitalsing, de Volkskrant: […] “Een vrolijk stemmend bericht in The Financial Times van afgelopen weekend rept van de vorderingen die de Masai uit Kenia en Tanzania boeken in de strijd om intellectuele eigendomsrechten. Jarenlang hebben ze lijdzaam moeten toezien hoe merken als Louis Vuitton, Ralph Lauren en Jaguar zich lieten inspireren door kleding, versierselen en wapens die de Masai gebruiken, de naam 'Masai' plakten op nieuwe ontwerpen voor 'een uitheemse toets' en vervolgens die spullen aan hun clientèle sleten voor prijzen waar een modaal gezin geruime tijd goed van zou kunnen leven […].

 

De Masai werken met Position Business en Light Years IP, een kantoor dat zich specialiseert in merkenrecht en intellectueel eigendomsrecht van groepen die zich beroofd en belazerd voelen. Oprichter Ron Layton heeft uitgerekend dat de Masai voor honderden miljoenen dollars aan royalty's kunnen opeisen bij firma's als Louis Vuitton (met zijn roodgeruite 'Masai-dekens' en 'Masai-sjaals'). En dat gaan ze doen ook. Want, zegt Layton dit weekend in The Financial Times, 'Wanneer iemand de beeltenis van Taylor Swift gebruikt, zou ze minimaal 5 procent van de opbrengsten vragen én krijgen.'[…]”

 

Lees het volledige bericht hier.