Stichting Reclame code: “Klachten over thuis blijven en 1,5 meter afstand”

01-04-2020 Print this page
B916010

Uit de nieuwsbrief van de Stichting Reclame code van 1 april 2020: “Door de Corona-maatregelen krijgen wij klachten binnen van mensen over reclames waar zij zich voor de Corona-crisis naar alle waarschijnlijkheid niet druk over hadden gemaakt. Zo leiden commercials met oproepen als 'Ga fietsen' of 'Stuur je kinderen naar buiten' nu soms voor het eerst tot een klacht. Ook viel het een klager op dat de '1,5 meter afstand-regel' in reclames niet altijd goed in de praktijk wordt gebracht.

 

De regels waar verantwoorde reclame aan moet voldoen, blijven echter -ook in deze bijzondere tijd- hetzelfde. Zo mogen reclames niet misleiden en bijvoorbeeld niet de suggestie wekken dat producten helpen tegen het Corona-virus als dit niet wetenschappelijk kan worden onderbouwd.

 

De Reclame Code Commissie behandelt de klachten zo goed en zo kwaad als het gaat. Wij danken de klagers en adverteerders voor hun creatieve medewerking en begrip.”