Visuele overeenstemming aangenomen
Print this page
Gerechtshoven
IEPT20171107, Hof Den Haag, Fyffes v Chiquita Beperkte visuele overeenstemming tussen HOYA en Hola Banana! mede vanwege beeldelementen. Verschil in de derde letter van het eerste woord en de toevoeging van BANANA!. Deze toevoeging zorgt er voor dat merk en teken ook auditief duidelijk van elkaar verschillen. Geen begripsmatige overeenstemming die kan bijdragen aan verwarringsgevaar nu relevante publiek betekenis HOYA (grafkuil) niet kent en HOLA BANANA! wel een duidelijke en vaste betekenis heeft. Dat sprake is van normaal onderscheidend vermogen en identieke waren is onvoldoende om verwarringsgevaar aan te nemen. Ditzelfde geldt om vergelijkbare redenen voor HOYA Uniewoord-/beeldmerken: visuele overeenstemming bovendien nog kleiner door verschil in beeldelementen. Begripsmatig verschil nog duidelijker nu aanzienlijk deel publiek Spaanstalig is.
Rechtbanken
IEPT20200129, Rb Amsterdam, Just Brands v Outfittery Visuele overeenstemming tussen merk en teken, De onderscheidende en dominerende bestanddelen die de overeenstemmende totaalindruk bepalen zijn het zwart-wit silhouet, het onderlijf van een leeuw met vier zichtbare poten, de trotse opgerichte pose, de opengeslagen vleugel op de rug, de positionering naar rechts kijkend en de krulstaart met kwast
IEPT20180613, Rb Den Haag, Rolls-Royce v Rebel Rich Slechts enige visuele overeenstemming. Rebel & Rich-merk maakt geen inbreuk ‘sub b’ op beeldmerken Rolls-Royce ingeschreven in klasse 14 (sierraden). Slechts enige mate van visuele overeenstemming vanwege het gebruik van twee deels overlappende hoofletter R’s. Visuele elementen en dominante en onderscheidende woordelement REBEL&RICH leiden tot andere visuele indruk.
IEPT20171115, Rb Midden-Nederland, Domicilie v Domica Visuele overeenstemming ongedaan gemaakt door auditieve en begripsmatige verschillen. Enige visuele overeenstemming. Deze wordt echter ongedaan gemaakt door auditieve verschillen (in klemtoon en uitspraak van het slot van het woord) en begripsmatige verschillen waardoor totaalindruk verschilt. Relevant publiek heeft een hoog aandachtsniveau.
IEPT20150807, Rb Den Haag, FKP v Spirits Overeenstemmende totaalindruk die in het bijzonder door de visuele overeenstemming ontstaat. Daarbij zal de consument de verschillen tussen het merk en de tekens niet ontgaan - in het bijzonder niet de verschillende woordelementen STOLI en STOLICHNAYA - maar hij zal mogelijk menen dat het voorheen gebruikte label opnieuw is vormgegeven. Dat het merk een aantal weinig onderscheidende elementen bevat, doet aan dit gevaar niet af.
IEPT20130612, Rb Amsterdam, Chanel v Glamorous
|