
EDAAG 
(' 

ln fl<Jom van de Koning 

VülllllS 

RECHTBANt\ AMSTERDAM 

Afdeling privaatrecht 

zaaknummer \ rolnummer: 3 767416 CV EXPL 15-1116 
Uitspraak: 25 september 2015 

Vonnis van de kantonrechter 
in de zaak van: 

\Vonende te Purmerend 
eiser, 
nader te noemen: J , 
gemachtigde mr. Q.J .A. Meijnen, 

tegen 

I. de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid 
Audax Publishing B.V. 
gevestigd te Amsterdam, 
nader te noemen Audax, 
2. de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid 
Code Il B.V. 
gevestigd te Gilze, 
nader te noemen Code II, 
gedaagden, gezamenlijk nader te noemen: HP/De Tijd 
gemachtigde mr. A.F.G. Welten te Veghel. 

VERLOOP VAN DE PROCEDURE 

Het verloop van de procedure volgt uit: 

- de dagvaarding van 9 oktober 2014 met producties; 
- de conclusie van antwoord met producties; 
-het vonnis van 31 december 2014, waarbij de zaak is verwezen naar de kamer voor 
kantonzaken; 
- het tussenvonnis van 13 februari 2015, waarbij een verschijning van pattijen is ge last; 
- het proces-verbaal van comparitie van 26 augustus 2015 en de daarin genoemde stukken. 

Daarna is vonnis bepaald. 



3767416 CV EXPL 15-1116 
25 september 2015 

GRONDENVAN DE BESLISSING 

1. De feiten 

Als gesteld en niet (voldoende) weersproken staan de volgende feiten en omstandigheden 
vast: 

l.I. ••• is een fotograafvari bekende en minder bekende Nederlanders. 

l.2. HP/De Tijd is opinieblad. Dit tijdschrift \Vordt door Code II uitgegeven. Het 
tijdschrift en de website hpdetijd.nl is een co-productie van Code Il en Audax. 

1.3. Begin juni 20 I 4 heeft een foto gemaakt van Volkert van derG. (hierna 
ook: de Van derG.-foto). Van derG. is dan net vrUgelaten na het uitzitten van een 
gevangenisstrafvamvege de moord op Pim Fortuyn. Deze foto wordt door sommigen 
aangeduid als de nieuwsfoto van 2014 en heeft meegedongen naar de prijs voor de Zilveren 
Camera. 

1.4. Op 17 juni 2014 heeft De Telegraaf deze foto pontificaal op de voorpagina 
geplaatst Bij de plaatsing van de foto heeft de hoofdredactie van De Telegraaf een 
verantwoording gegeven waarom zij besloten heeft tot publicatie van deze foto waarbij 
ingegaan \'iûrdt op de botsende belangen (eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van 
Van derG. versus het recht op vrijheid van meningsuiting). De plaatsing van de foto heeft 
tot discussie geleid en veel nieuwsmedia hebben aan deze discussie aandacht besteed. 

') 

1.5. Op 17 juni 2014 plaatst HP/De Tijd op de website www.hpdetijd.nl een artikel met 
de titel "Volkert- en Dutroux-foto's op voorpagina's roepen discussie op" (hierna: het 
artikel). Bij dit artikel is een foto van de voorpagina van De Telegraaf geplaatst waarbij de 
Van derG.-foto duidelijk zichtbaar is. Een schermafdruk van de website van HP/De Tijd 
zoals overgelegel door · s hieronder afgebeeld. 

1.6. Direct onder de foto staat: bron: De Telegraaf. De tekst van het attikel begint met 
de woorden: "Het was niet de vraag oj; maar wanneer het zou gebeuren: de eerste glimp 
van de recent vrijgelaten Volkerf vcm der G. 

Bo:,jes- en vuilnisbakkel?[otograaf._,liep Volkerf gisteren tegen hetlijfop de 
Prinsengracht in Amsterdam, en De Telegraqf kreeg de primeur.". 

l. 7. Onder het artikel is een filmpje geplaatst van Marc Dutroux op de luchtplaats in de 
gevangenis. 

I. 8. Bij het atiikel zijn bezoekers in de gelegenheid gesteld om te kiezen of het 
openbaren van foto's van Volkert van derG. en Marc Dutroux toelaatbaar is. Bezoekers van 
de website konden kiezen tussen: "Nee. Dat weegt niet op tegen de persoonlijke levens~feer" 
en "Ja. De publieke belangstelling is groot." 



3767416 CV EXPL 15-1116 
25 september 2015 

0.U.T.t..'"«~t»-NlAlt~~H~Wl.nt;.:t{~2.i~,~~MWo\YC.ft!n 

~h:t~\lmc»~rct~"tfVÓf~'\o'ti.nf!<tn~~b 
~lturÓ!.3'~1;9Th.l:tt;!"zq-F~:J.;~rh:t~:1f't;:t!'l"1411~ 

2. De vordering 

2.1. vordert bij uitvoerbaar bij voorraad te verklaren vonnis: 
a. Te verklaren voor recht dat HP/De Tijd inbreuk heeft gemaakt op het 

auteursrecht van op de Van derG.-foto door deze foto zonder 
toestemming van penbaar te hebben gemaakt en verspreid via de 
website hpdetijd.nl; 

b. HP/De Tijd te verbieden de Van derG.-foto open bam· te maken en/ of te 
verspreiden zonder toestemming van eiser; 

c. HP/De Tijd hoofdelijk te veroordelen tot betaling van € 5.000,-- wegens 
inbreuk op zijn auteursrechten, vermeerderd met de wettelijke handelsrente; 

d. HP/De Tijd te veroordelen tot de door a I gemaakte werkelijke 
proceskosten in de zin van artikell019h Rv. 

3 



3767416 CV EXPL 15-1116 
25 september 2015 

2.2. stelt hiertoe dat hij het auteursrecht heeft op de foto en dat HP/De Tijd 
door de foto op de website te plaatsen zonder zijn toestemming inbreuk maakt op dit 
auteursrecht. Ook wordt inbreuk gemaakt op zijn morele rechten door zijn naam niet te 
vermelden als maker. Hierdoor heeft hij schade geleden in de vorm van gederfde 
licentieinkomsten, te verhogen met opslagen vanwege het ontbreken van naamsvermelding, 
het ontbreken van toestemming en de afbreuk aan de exclusiviteit van de foto. De foto op de 
website kan niet worden beschouwd als een citaat in de zin van mtikel 15a Auteurswet 
(hierna: Aw) gezien de omvang van de afbeelding, afgezet tegen de (ook inhoudelijk) 
beperkte tekst, waaruit volgt dat de grote afbeelding 2/3e van het bericht omvat. Daarbij is 
de foto tweemaal afgebeeld en is de foto volledig overgenomen. Door dit alles is een 
zodanige nadruk op de Van derG.-foto komen te liggen dat de foto in overwegende mate de 
functie van versiering van het bericht krijgt. Een kleine afdruk had ook kunnen volstaan om 
een discussie te voeren. Daarbij doet de weergave atbreuk aan de exploitatie van zijn werk, 
aldus •• ll 

2.3. HP/De Tijd voert gemotiveerd verweer. Op de stellingen van partijen wordt hierna, 
voor zover van belang, nader ingegaan. 

3. De beoordeling 

3.1. Als meest verstrekkende verweer van HP/De Tijd wordt betwist dat nog 
steeds beschikt over het auteursrecht op de Van derG.-foto nu de mogelijkheid bestaat dat 
het (exploitatie)recht door hem is overgedragen aan De Telegraaf. stelt dat hij enkel 
~en licentie heeft verleenel aan De Telegraaf voor het gebruik van de foto en dat van een 
overdracht van rechten geen sprake is. De kantonrechter overweegt dat uit de factuur van­
- gericht aan De Telegraaf, waarnaar door HP/De Tijd wordt verwezen, op geen enkele 
wijze is afte leiden dat hel auteursrecht is overgedragen. Geconcludeerd wordt clan ook dat 
onvoldoende is gestelel om aan te nemen dat de maker ( ) niet meer beschikt over het 
auteursrecht. 

3.2. De kantonrechter komt dan toe aan de vraag of HP/De Tijd inbreuk maakt op het 
auteursrecht van HP/De Tijd stelt dat van een dergelijke inbreuk geen sprake is 
omdat de foto op de website moet worden beschouwd als een citaat in de zin van artikel !Sa 
Aw. HP/De TUdheeft bericht over de discussie die is ontstaan over het openbaar maken de 
Van derG.-foto. Om de lezer in de gelegenheid te stellen zich een goed beeld te vormen 
over de plaatsing van deze foto is de geplaatste foto van de voorpagina van De Telegraaf 
functioneel. De omvang van deze foto moet beootdeeld worden in het licht van de wijze 
waarop De Telegraafzelf de Van derG.-foto heeft gepubliceerd. In vergelijking daarmee is 
de door HP/De Tijd geplaatste foto kleiner en is de omvang in verhouding tot de tekst 
kleiner. De vraag of de Van derG.-foto te groot is weergegeven is arbitrair: de grootte is 
afhankelijk van de (browser)instellingen van iedere gebruiker afzonderlijk. De kleine 
afbeelding van de foto was enkel een link om bij het artikel te komen, aldus HP/De Tijd. 

3.3. De kantonrechter overweegt dat volgens artikel 15a Aw niet als een inbreuk op het 
auteursrecht op een werk wordt beschouwd het citeren uit een werk in een aankondiging, 
beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of voor een uiting met een 
vergelijkbaar doel, als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: 

I. het werk waaruit geciteerd wordt is rechtmatig openbaar gemaakt; 



3767416CVEXPL 15-1116 
25 september 2015 

2. het citeren is in overeenstemming mel hetgeen naar de regels van het 
maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der 
geciteerde gedeelten door hel te bereiken doel zijn gerechtvaardigd; 

3. artikel 25 Aw (betreffende de persoonlijkheidsrechten van de auteur) in acht 
wordt genomen; 

4. voor zover redelijkerwijs mogelijk, de bron, waaronder de naam van de maker, 
op duidelijke wijze wordt vermeld. 

3.4. Niet wordt betwist door I • dat de website van HP/De Tijd kan worden 

5 

beschouwd als een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling 
of een uiting met een vergelijkbaar doel. Evenmin staat ter discussie dat de Van derG.-foto 
rechtmatig openbaar is gemaakt (voorwaarde l ). 

3.5. Ten aanzien van voorwaarde 2 kan uit vaste rechtspraak nog het volgende worden 
opgemaakt. Zowel de aard als de omvang van de opgenomen verveelvoudigingen dienen 
binnen de grenzen te blijven van hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer 
redelijkerwijs geoorloofd is. Dit moei worden uitgelegel in samenhang met de strekking van 
het auteursrecht om aan de maker van een werk bescherming te bieden: aan bet 
exploitatierecht mag geen wezenlijk atbreuk worden gedaan. Indien het gaat om 
reproducties van gehele werken van beeldende kunst gaat het om de vraag of de reproductie 
een zodanig ondergeschikt onderdeel van die tekst vormen dat door de opneming in die tekst 
de reproductie niet meer als een vorm van exploitatie van die werken kan worden 
beschotrwd (HR 22 juni NJ 1991, 268 Zienderogen kunst). In het geval een illustratie uit een 
besproken boek wordt afgedrukt bij een boekbespreking moet worden aangenomen dat dit 
to~laatbaar is mits de afbeelding sarl1en met-de-tekst\~al1 de bespreking reddijkenvijs kan 
worden beschouwd als een geheel dat ertoe strekt om aan de lezer een indruk van dat boek 
te geven. Van belang hierbij kan zijn het verband tussen tekst en afbeelding. Van een 
toelaatbaar citaat zal geen sprake zijn als büvoorbeeld door de omvang in vergelijking met 
de tekst of de wijze van opmaak een zodanige nadruk komt te liggen op de afbeelding dat zij 
in ovenvegende mate de functie van versiering van dat dagblad of tijdschrift verkrijgt (HR 
26 juni 1992, BIE 1993, 5 Damave/Trouw). 

3 .6. Aan kan worden toegegeven dat het artikel kwantitatief en kwalitatief 
beperkt is en de foto een substantieel deel van dit artikel vormt. Verder blijkt uit de afdruk 
van de website dat de fotonveemaal zichtbaar is (eenmaal groot en eenmaal klein). De 
opmerking van HP/De Tijd dat de kleine foto enkel een hyperlink bevat naar het atiikel 
maakt dit niet anders. Het citaatrecht is echter een zwaarwegend en diep geworteld recht dat 
een belangrijke bouwsteen is voor de vrijheid van meningsuiting. Voor de te maken 
afweging is het relevant dat HP/De Tijd een opinieblad is dat met het artikel verslag doet 
van een actuele en wezenlijke discussie over de spanning tussen het recht op vrijheid van 
meningsuiting en eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. De wijze waarop de Van der 
G.-foto is afgedrukt op de voorpagina van De Telegraafvormt hiervoor de basis. Goede 
kennisneming van de wijze waarop De Telegraaf de foto heeft afgedrukt, draagt bij aan het 
hierover te voeren debat. Door HP/De Tijd is de Van derG.-foto ook enkel afgebeeld als 
onderdeel van de voorpagina van De Telegraaf en niet als afzonderlijke afbeelding. Dat de 
omvang van de foto wellicht ook wat kleiner had kunnen zljn, en om onduidelijke redenen 
de foto ook tweemaal zichtbaar is, doet aan het voorgaande niet af. Door ts ll1 

algemene bewoordingen aangegeven dat zijn exploitatierecht is aangetast. Zonder nadere 
toelichting, die ontbreekt, is echter niet in te zien dat de publicatie van de Van derG.-foto 
als onderdeel van de voorpagina van De Telegraaf de exploitatie van de afzonderlijke 



3767416 CV EXPL 15-1116 
25 september 2015 

6 

afbeelding aantast. Uit het voorga~mde volgt dat de foto op de website zowel functioneel als 
proportioneel is en dat daarmee ook aan voorvvaarde 2 is voldaan. 

3.7. Ten aanzien van voorwaarde 3 en 4 stelt I z• nog dat zijn naam niet, althans 
onvoldoende is vermeld. De kantonrechter overweegt dat, anders dan HP/De Tijd stelt, de 
vermelding van op de in De Telegraaf afgedrukte foto onvoldoende is om vast te 
stellen dat de naam van de maker is vermeld. Nóg daargelaten dat deze vermelding moeilijk 
Jeesbaar is, leest de kantonrechter daar enkel "r . 7 " waaruit volgt dat de naam van de 
maker niet (volledig) is vermeld. Het artikel begint echter met de opmerking "Bosjes-en 
vuilnisbakkenfotogräaf . liep Volkert gisteren tegen het lijf' en iets verder staat: 
" is in ieder geval harstikke troü dat zijn foto het gesprek van de dag is.". 
Hiermee is de naam van de maker weliswaar niet op een gebruikelijke \vijze, maar wel 
afdoende duidelijk vermeld. 

3 .8. Bij deze uitkomst van de procedure wordt als de in het ongelijk gestelde 
pa1tij veroordeeld in de proceskosten aan de zijde van HP/De Tijd. HP/De Tijd heeft 
gevorderd om I +oe veroordelen in de werkelijk gemaakte proceskosten. Nu HP/De 
Tijd echter heeft verzuimd om opgave van deze kosten te doen, kan deze vordering niet 
worden toegewezen en zal worden veroordeeld in de forfaitaire proceskosten. Deze 
worden begroot op (2 punten x € 200,--) E 400,-- aan advocaatkosten. Ook worden de 
gevorderde nakosten toegewezen. 

BESLISSING 

I. wijst de vorderingen van af; 
II. veroordeelt in de proceskosten aan de zijde van HP/De Tijd 

begroot op € 400,-- en de nakosten, ·welke worden begroot op E 13 1 ,-­
zonder betekening, dan wel E 199,-- in het geval van betekening, te 
voldoen binnen veetiien dagen na dagtekening van het vonnis, te 
vermeerderen met de wettelijke rente, tot de dag van volledige betaling; 

IIJ. verklaati de proceskostenveroordeling uitvoerbaar bij voorraad. 

Aldqs gewezen door B.T. Beuving, kantonrechter, en uitgesproken ter openbare 
terechtzitting van 25 september 2015 in tegenwoordigheid van de griffier. 

De griffier De kantonrechter 

' ,· 


