Kennisland bericht: "Diego Gomez, een masterstudent uit Colombia, staat terecht in zijn thuisland en kan tot 8 jaar cel verwachten. Wat heeft hij misdaan? Academische onderzoeksresultaten online gedeeld zonder toestemming. Vandaag worden in Colombia de laatste argumenten van de advocaten gehoord en we verwachten binnenkort een uitspraak. [...]
Studenten, zoals Diego, die toegang willen krijgen tot recente papers zijn afhankelijk van hun universiteitsbibliotheek. Als deze geen abonnement heeft op het blad is voor de student onmogelijk om op de hoogte te blijven in zijn vakgebied. In de praktijk hebben universiteitsbibliotheken geen abonnementen op álle journals. Dat is namelijk veel te duur. Zeker in armere landen is dit een probleem en dit zorgt voor ongelijkheid. Diego vond een interessant artikel voor zijn onderzoeksveld, en deelde het zodat andere mensen het ook konden lezen en ervan konden leren. Dit is illegaal, en daar staat in Colombia een straf op van tussen de 4 en 8 jaar wegens inbreuk op het auteursrecht."
Lees hier meer.