Aanmerkelijk onderscheidend vermogen verkregen

15-12-2011 Print this page

B9 10562. Vzr. Rechtbank ’s-Gravenhage, 15 december 2011, KG ZA 11-1300, Beter Bed Holding N.V. c.s. tegen Matras Direct B.V. (met dank aan Arnout Gieske, Van Diepen Van der Kroef).

Merkenrecht. Inburgering. Beter Bed, houdster van de Benelux-woordmerken M-Line en M Line Sleep Well Move Better, biedt onder de aanduiding M-Line matrassen en aanverwante producten aan en maakt bezwaar tegen het gebruik van het merk MD Line, in diverse varianten, door gedaagde, een voormalig distributeur van de M-Line producten van Beter Bed.

De vorderingen worden toegewezen. Het merk M Line heeft van huis uit een zwak onderscheidend vermogen, maar gelet op de marketinginspanningen is naar oordeel van de voorzieningenrechter voldoende aannemelijk gemaakt dat het merk door intensief gebruik ‘aanmerkelijk onderscheidend vermogen’ heeft verkregen. De merken van eiseres en gedaagde stemmen daarnaast visueel, auditief en begripsmatig overeen en verwarringgevaar is aannemelijk. Expliciet mede door het feit dat Matras Direct voorheen zelf de M-Line producten van Beter Bed heeft verkocht.

Dat er voor Matras Direct een noodzaak, althans rechtvaardiging zou bestaan om ‘MD’te gebruiken kan niet worden aangenomen. Het feit dat het teken een afkorting is van de handelsnaam die een onderneming voert levert geen beperking op van het uitsluitend recht op het merk.

Verbod merkinbreuk, afgifte en recall onder niet-particulieren. 1019h Proceskosten Matras Direct: € 20.133,49. Uitspraak in het hoger beroep m.b.t. de afwijzing van de oppositie tegen het beeldmerk “MD+L!NE Beter Slapen” van gedaagde wordt in januari verwacht.

Lees het vonnis hier.