Advertorials in televisieprogramma's

07-11-2011 Print this page

B9 10381. Reclamerecht. Kamerstukken Tweede Kamer. Antwoorden van minister Van Bijsterveldt-Vliegenthart (OCW) op vragen van de Kamerleden Huizing en Van Miltenburg (beiden VVD) over het vermeende ontbreken van regelgeving voor en toezicht op advertorials in televisieprogramma’s ten aanzien van financiële producten (2011Z19242).

Vraag 5. Klopt het dat sommige televisieprogramma's bedrijven en anderen de mogelijkheid bieden om tegen betaling geïnterviewd te worden. Valt een op dergelijke wijze tot stand gekomen interview, naar uw oordeel onder de definitie van een advertorial? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?

Antwoord vraag 5: Wanneer dit gebeurt en er wordt wervend gesproken over (specifieke) producten en diensten van deze bedrijven, dan betreft dit een reclame-uiting. Deze zal dan moeten voldoen aan alle regels die daarvoor gelden, voortvloeiend uit de Wft (in geval van financiële producten en/of diensten), de NRC en de Mediawet.

Lees alle vragen en antwoorden hier.