Afbreuk aan de beoogde merkuitstraling.

08-02-2012 Print this page

B9 10766. Hof van Beroep Brussel, 7 februari 2012, nr. 2009/AR/560, Responsible Young Drivers tegen McCann Erickson N.V. & Centrum voor Beeldexpressie V.Z.W. (met dank aan Kristof Neefs & Paul Maeyaert, Altius).

Merkenrecht. Wedstrijdcasus is gebruik in het economisch verkeer en het na sommatie aangepaste teken doet alsnog  afbreuk aan de merkuitstraling. Arrest Hof van Beroep Brussel in geschil na eerdere samenwerking.

Appellante, een stichting ter bevordering van de verkeersveiligheid, is houdster van het Benelux-woordmerk ‘Responsible Young Drivers’. Geïntimeerde, het reclamebureau McCann Erickson, heeft eerder samengewerkt met de stichting, maar werkt nu samen met de vereniging ’Drive up safely’. Het Centrum voor Beeldexpressie, de tweede geïntimeerde, heeft het initiatief genomen een foto- en filmwedstrijd te organiseren en het reclamebureau heeft, zonder overleg met het centrum, o.a. een ‘creatieve briefing’, een wedstrijdcasus, verspreid, waarin als cliënt en brand ‘Responsible Young Drivers’ was vermeld.

De stichting heeft hiertegen bezwaar gemaakt. Ook tegen een daarop volgende ‘rechtzetting’, waarbij de naam werd vervangen door de ‘Bende van de Nachtrijders’ maakte de stichting bezwaar: de naamswijziging zou stigmatiserend werken. In eerste instantie oordeelde de rechter dat de merkinbreukvorderingen van de stichting ongegrond waren. Het hof is een ander oordeel toegedaan en doet het eerdere vonnis teniet:

“Het gelaakte gebruik van het teken “Responsible Young Drivers” kwalificeert om twee redenen als ‘Gebruik in het economische verkeer”: (1) eerste geïntimeerde beoogt hiermee toekomstig personeel aan te trekken [winnaars krijgen een stageplaats – B9]  en (2) het teken wordt gebruikt voor associatie met de diensten van appellante en om aldus bekendheid te verwerven bij de studenten , de pers en potentiële klanten of, met andere woorden, als reclamemiddel. (…) De loutere suggestie ar appellante een klant is bij eerste geïntimeerde strekt deze tot voordeel (…). Ook de nagestreefde goodwill is een economisch voordeel.”

Het teken wordt bovendien gebruikt voor identiek waren (sub a): “(…) dat het gaat over een educatieve wedstrijd, zodat er wel sprake is van een dienst die valt binnen de diensten waarvoor het merk ‘Responsible Young Drivers’ werd ingeschreven. Dat het reclamebureau het merk op beschrijvende wijze zou hebben gebruikt (art 2.23.1 BVIE)  is daarnaast niet aannemelijk gemaakt.

Daarnaast heeft het gebruik van het merk naar oordeel van het hof afbreuk gedaan aan de herkomstfunctie van het merk, alsmede aan de communicatie- en de investeringsfunctie van het merk. “Door het aanvankelijke gebruik van het teken Responsible Young Drivers’, werd de vervangnaam  “De Bende van de Nachtrijders” hiermee echter onvermijdelijk geassocieerd door de deelnemers aan de wedstrijd en de vakpers. Dit doet afbreuk aan de door appellante beoogde merkuitstraling.” Met haar handelen heeft het reclamebureau eveneens inbreuk gemaakt op de Wet betreffende de Handelspraktijken. 

Lees het arrest hier.