Als de 9 in de klok zit

09-03-2012 Print this page

B9 10919. Kamerstukken Tweede Kamer. Kamerstuk 32022 nr. E. Nadere memorie van antwoord minister m.b.t. wetsvoorstel wjziging van de Drank- en Horecawet met het oog op de terugdringing van het alcoholgebruik onder met name jongeren.

Reclamerecht. Alcoholreclame en jongeren. Antwoorden minister op vragen vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

“In 2009 is er een verbod op alcoholreclame ingevoerd tussen 06.00 en 21.00 uur. Uit de evaluatie blijkt dat jonge kinderen overdag niet worden bereikt door alcohol-reclame. Bij de toezending van de evaluatie aan de Tweede Kamer heeft het kabinet aangegeven dit een winstpunt te vinden. Een tegenhanger daarvan is dat na 21.00 uur meer jongeren worden bereikt. Ook in de Landelijke nota gezondheidsbeleid kiest het kabinet er voor actief in te zetten op het bevorderen van een gezonde leefstijl van de jeugd en het vergroten van de weerbaarheid van jongeren tegen allerlei ongezonde verleidingen. Niet alle reclame zal immers bij jongeren vandaan kunnen worden gehouden, maar jongeren kunnen wel kritischer en weerbaarder worden gemaakt ten aanzien van allerlei prikkels die hen bereiken via de media, waaronder reclame. Ook ouders hebben hierin een verantwoordelijkheid."

"Het alcoholbeleid van dit kabinet is erop gericht dat met behulp van meerdere instrumenten het alcoholmisbruik wordt tegengegaan. Eerder zijn al maatregelen genomen op het gebied van reclame. Ook is een logo ‘Geen16? Geen druppel!’ ontwikkeld voor ouders en jongeren. Tijdens het AO van 9 februari 2012 met de vaste commissie voor VWS van de Tweede Kamer heb ik aangegeven voorstander te zijn van het plaatsen van een waarschuwingslogo op etiketten gericht op zwangere vrouwen. Ik heb het betrokken bedrijfsleven gevraagd dit op te pakken via zelfregulering.”

Lees de gehele memorie van antwoord hier.