Bas Kist: Asics verslagen door klein Brabants bedrijf in merkenzaak

19-10-2018 Print this page
B915529

Bas Kist, (Chiever), de Volkskrant 17-10-2018: "Dat je in merkenzaken niet groot hoeft te zijn om te winnen, bewijst het Brabantse bedrijf Van Lieshout Textiel. Deze week boekte het bedrijf uit Berkel-Enschot een klinkende overwinning op Asics, de bekende Japanse fabrikant van sportschoenen en een van de vijf grootste producenten van sportartikelen ter wereld.


Toen Van Lieshout in 2013 een Europese merkregistratie aanvroeg voor het logo van zijn kledingmerk Crosshatch, bestaande uit vier elkaar kruisende lijnen, maakte Asics bezwaar. Volgens de Japanners leek dit nieuwe Brabantse logo veel te veel op het beroemde beeldmerk dat Asics op zijn schoenen gebruikt, ook vier kruisende streepjes. Asics meende dat het publiek de merken zou kunnen verwarren.

 

(Links Asics, rechts Van Lieshout Textiel)

 

[...]


Het Europese merkenbureau stelde in twee instanties, in 2016 en 2017, vast dat de beeldmerken van het Brabantse bedrijf Van Lieshout Textiel en Asics onvoldoende op elkaar lijken om van een merkinbreuk te spreken. Desondanks wisten de Japanners van geen wijken. In 2017 tekenden zij beroep aan bij het Europese Gerecht.


Echter, ook daar vingen zij bot. Volgens het Gerecht bestaat het merk van de Brabanders uit vier dunne zwarte lijnen met een ‘gezaagd uiteinde’ en lijkt het merk vooral op een hashtag. Het merk van Asics daarentegen is opgebouwd uit vier dikke zwarte, gekromde lijnen, elementen die het logo ‘beweging’ geven. Volgens het Gerecht zal de consument op geen enkele manier een verband leggen tussen beide merken. Van merkinbreuk is dan ook geen sprake, aldus het Gerecht. De Brabanders kunnen hun logo behouden."

 

Lees hier meer.