Bas Kist: De kwestie Corona

24-02-2020 Print this page
B915972

Bas Kist (Chiever): "Wat doe je als je merk plotseling ook een eng virus is? Eind jaren 80 daalde de verkoop in de VS van het populaire snoepmerk Ayds met 50 %. De oorzaak was de opkomst van de ziekte AIDS, in klank identiek aan Ayds. Dep Corporation, de eigenaar van het snoepje, besloot de naam in de VS te wijzigen in Diet Ayds. En in Engeland maakten ze er Aydslim van. Het mocht niet baten. Korte tijd later verdween het merk van de markt.

 

Schade Corona?
Zo’n vaart zal het niet lopen met Corona, het paradepaardje van s ’werelds grootste brouwer AB Inbev. Maar toch: hoe schadelijk is dat ellendige coronavirus nu voor het biermerk Corona? Is er blijvende merkschade? Misschien eens kijken naar andere voorbeelden. Want natuurlijk zijn er in het verleden vaker merken tegen dit soort ‘problemen van buiten’ aangelopen. 

 

Naamswijziging
In een aantal gevallen koos het getroffen bedrijf snel eieren voor zijn geld en wijzigde het zijn merknaam. Zo besloot Tata Motors, de grootste autofabrikant van India, in 2016 het automerk ZICA om te dopen in TIAGO, vanwege de ongewenste associaties met het in 2015 opgedoken ZIKA-virus. [...]"

 

Lees hier meer. 

Ook verschenen in de Volkskrant.