Bas Kist: Nokia versus Aikon; merken husselen, mag dat?

03-01-2019 Print this page
B915608

Bas Kist, (Chiever), Adformatie 02-01-2019: "Aikon, als nieuw merk voor mobiele telefoons. Does that ring a bell? Bij mij deed het dat niet, maar bij het Finse Nokia wel. Volgens de Finnen is Aikon gewoon gepikt: het is niets anders dan Nokia maar dan andersom.

 

Voor het merk Aikon werd onlangs in Europa een merkregistratie aangevraagd door een Zwitsers bedrijf. Voor Nokia genoeg redenen om bezwaar aan te tekenen. Op 20 december deed de oppositie afdeling van het Europese merkenbureau uitspraak.

Dat werd een flinke teleurstelling voor de Finnen. Volgens het merkenbureau is er gewoon geen overeenstemming tussen Nokia en Aikon. In visueel opzicht verschillen de merken sterk, en in klank en betekenis lijken ze ook voor geen meter. De consument zal dan ook niet in verwarring raken.

 

[...]

 

Mocht je dus om een of andere reden aan de slag willen met een gehusseld, bekend merk, hussel dan ook echt goed. Mogelijk kom je er nog mee weg als je voor je nieuwe sportschoenen de naam Knie of Amup kiest. Maar een navigatiesysteem Mot-Mot noemen of een supermarkt HA, dat levert zonder twijfel problemen op."

 

Lees het volledige artikel hier.