Beëindiging van relaties

30-08-2011 Print this page

B9 10070. Vzr.Rechtbank Leeuwarden, 24 augustus 2011, LJN: BR5864, De Scheidingsplanner B.V. tegen Scheidingskantoor [X] B.V.

Merkenrecht. Adwords. Gebruik van (een deel van) het merk van een derde als AdWord levert merkinbreuk op.

Eiser De Scheidingsplanner (adviezen bij echtscheiding) is houder is van de beeldmerken 'Scheidingsplanner', 'de Scheidingsplanner' en 'Scheidingsplan' en het woordmerk 'Scheidingsplanner' en stelt dat gedaagde Scheidingskantoor X middels het gebruik van de merken als adword inbreuk maakt op haar merkrechten.

De vorderingen worden toegewezen. De voorzieningenrechter acht het, ondanks betwisting dat het slechts algemene zoektermen betreft, aannemelijk dat gedaagde gebruik maakt van de betaalde zoekmachine-advertentiedienst AdWords. Het gestelde gebrek aan onderscheidend vermogen van het woordelement scheidingsplanner is daarnaast onvoldoende onderbouwd door gedaagde. Aan de eisen van de Europese adwords-jurisprudentie is voldaan, nu kan worden vastgesteld dat gedaagde reclame maakt voor dezelfde diensten als die waarvoor de beeld/woordmerken staan ingeschreven en verwarringsgevaar met eiser (marktleider) of een van haar 84 franchisenemer aannemelijk is.

Gedaagde  dient elk gebruik van de namen en merken te staken en gestaakt te houden, iedere verwijzing ernaar te verwijderen, Google aan te schrijven met het verzoek het bestand op te schonen, zodat niet langer wordt verwezen naar de website van Scheidingskantoor en een duidelijk zichtbare rectificatie te plaatsen dat zij onrechtmatig jegens De Scheidingsplanner heeft gehandeld.

Lees het vonnis hier.