The Beatles tegen Beatle voor elektrische rolstoelen

29-03-2012 Print this page

B9 11018. Gerecht EU, 29 maart 2012, zaak T-369/10, You-Q  tegen OHIM /  Apple Corps.

Merkenrecht. EU-oppositie The Beatles tegen BEATLE voor elektrische rolstoelen. Kielzogvaren. Apple Corps kan verhinderen dat een gemeenschapsbeeldmerk bestaande uit het woordelement „BEATLE” voor elektrische rolstoelen wordt ingeschreven. “Het is aannemelijk dat You-Q door het gebruik van dat merk een ongerechtvaardigd voordeel zou halen uit de bekendheid en de voortdurende aantrekkingskracht van de merken BEATLES en THE BEATLES van Apple Corps”

Dit verband zou het relevante publiek, ook zonder dat er verwarringsgevaar bestaat, ertoe brengen de waarden van de oudere merken te projecteren op de door het aangevraagde merk aangeduide waren. De oudere merken staan zelfs na 50 jaar nog altijd voor jeugdigheid en een bepaalde tegencultuur van de jaren zestig en genieten als zodanig nog steeds een positief imago. Dit positieve imago zou de door het aangevraagde merk aangeduide waren nu net ten goede kunnen komen, aangezien het erg positieve beeld van vrijheid, jeugdigheid en mobiliteit dat uitgaat van de merken BEATLES en THE BEATLES het relevante publiek precies wegens zijn handicap bijzonder zou aantrekken, temeer daar het publiek waarop de waren van You-Q gericht zijn, gedeeltelijk behoort tot de generatie die de producten van de Beatles in de jaren zestig heeft gekend en sommigen onder hen thans het doelpubliek vormen van de door het aangevraagde merk aangeduide waren. Dankzij deze imago-overdracht kan You-Q haar eigen merk dus op de markt brengen zonder zich aan grote risico’s bloot te stellen en zonder dat zij de lanceringskosten van een pas gecreëerd merk, zoals de reclamekosten, hoeft te dragen.

Lees het arrest hier.