Bepaalde vormen van reclame

24-11-2011 Print this page

B9 10453. HvJ EU, 24 november 2011, zaak C‑281/09, Europese Commissie tegen Koninkrijk Spanje.

Reclamerecht. Commissie tegen Spanje inzake de niet-nakoming van richtlijn 89/552/EG (‘televisie zonder grenzen’) door Spanje. Spanje overschrijdt de maximum reclamegrens van 20 % van de zendtijd per klokuur. “Elke vorm van televisiereclame die tussen de programma’s of gedurende de onderbrekingen wordt uitgezonden, is in beginsel een „reclamespot” in de zin van richtlijn 89/552t, tenzij het betrokken type reclame onder een andere, uitdrukkelijk door de richtlijn geregelde vorm van reclame valt.”

Het Hof verklaart voor recht: Door toe te laten dat op de Spaanse televisiezenders de zendtijd voor bepaalde vormen van reclame, zoals reportages voor reclamedoeleinden, telepromotiespots, sponsoring-advertentiespots en microreclameadvertenties, de maximumgrens overschrijdt van 20 % van de zendtijd per klokuur die is vastgesteld bij artikel 18, lid 2, van richtlijn 89/552/EEG van de Raad van 3 oktober 1989 betreffende de coördinatie van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de lidstaten inzake de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten, zoals gewijzigd bij richtlijn 97/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 30 juni 1997, is het Koninkrijk Spanje de krachtens artikel 3, lid 2, van deze richtlijn op hem rustende verplichtingen niet nagekomen.

Lees het arrest hier.