Cijfers eerste kwartaal afhandeling van klachten RCC

19-04-2019 Print this page
B915725

Reclamecode.nl bericht: "In het eerste kwartaal van dit jaar  zijn in totaal 868 klachten en meldingen ontvangen. Daarvan zijn er 655 afgehandeld zonder dat er een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie op is gevolgd. Verder zijn er 78 gelijkluidende klachten ontvangen. Lang niet elke klacht wordt in behandeling genomen. In het afgelopen kwartaal zijn er 135 beslissingen verschenen en gepubliceerd in de online uitsprakendatabase. Wilt u weten waar de meeste klachten over zijn ontvangen, of hoe vaak de voorzitter een klacht direct heeft afgewezen?

 

Klachten zonder uitspraak
In het eerste kwartaal van 2019 zijn 655 klachten en meldingen afgehandeld die niet tot een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie (RCC) hebben geleid. Daarbij ging het om de volgende categorieën:

 

Algemene brieven

Er zijn het afgelopen kwartaal 200 algemene brieven verstuurd. Als een klacht niet in behandeling wordt genomen, ontvangt de klager een zogenaamde “algemene brief”.

[...]

 

Gesloten dossiers (opgeloste klachten zonder beslissing)

In sommige gevallen leidt de procedure van hoor en wederhoor, die door de SRC wordt toegepast, ertoe dat de adverteerder en klager tot een dusdanig bevredigende oplossing komen, dat de klager zijn klacht niet meer wenst door te zetten. Of de adverteerder vraagt in een reactie op de klacht om een nadere reactie van de klager en hij/zij laat vervolgens niets meer van zich horen. Een dossier wordt dan gesloten en er volgt in zo’n geval geen uitspraak.

In het eerste kwartaal zijn in totaal 42 dossiers gesloten: 36 dossiers zijn gesloten omdat partijen na tussenkomst van de SRC tot een oplossing zijn gekomen, 2 zijn gesloten vanwege het uitblijven van een nadere reactie van de klager en 11 dossiers zijn om overige redenen gesloten.

 

Gelijkluidende klachten
Er zijn 78 gelijkluidende klachten ontvangen in het afgelopen kwartaal tegen 17 verschillende reclame-uitingen. In het geval van gelijkluidende klachten worden de meest representatieve klachten in behandeling genomen, en krijgen alle klagers de uitspraak toegestuurd waarin de klacht is behandeld die vergelijkbaar was met hun klacht.

[...]

 

Voorzittersbeslissingen
In het eerste kwartaal heeft de voorzitter van de Reclame Code Commissie 83 beslissingen zelfstandig genomen. De voorzitter doet dit als is hij van oordeel is dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen of dat de Commissie de klacht zal afwijzen.

[...]

 

Reclame Code Commissie (RCC)
De Reclame Code Commissie nam in het eerste kwartaal van 2019 in totaal 49 beslissingen.

In 26 beslissingen oordeelde de Reclame Code Commissie dat de reclame-uiting in strijd was met de Nederlandse Reclame Code. Daarbij werd in 2 beslissingen een aanbeveling achterwege gelaten omdat de adverteerder al passende maatregelen had genomen.

In 22 beslissingen heeft de Commissie geoordeeld dat geen sprake was van een overtreding van de Nederlandse Reclame Code en de klacht afgewezen.

 

College van Beroep (CvB)
Het College van Beroep deed in het afgelopen kwartaal 3 uitspraken (1 aanbeveling vanwege strijd met de NRC, 2 afwijzingen). Het College heeft in alle 3 de zaken de uitspraak van de Reclame Code Commissie bevestigd, waarvan 1 met wijziging van gronden.

 

[...]"

 

Lees het volledige bericht hier