
In 2024 introduceerde het Commissariaat voor de Media een nieuwe probleemgerichte en risicogestuurde toezichtaanpak. Deze methode helpt gerichter op te treden op plekken waar de risico’s het grootst zijn. Eén van de speerpunten was sociale veiligheid bij publieke omroepen, mede naar aanleiding van het rapport van de commissie-Van Rijn. Het Commissariaat benadrukte het belang van leiderschap en een diepgaande cultuurverandering.
Halverwege het jaar publiceerden het Commissariaat een rapportage over het toezicht op de video-uploaders. Dat viel samen met de eerste boete voor een influencer. Verwacht wordt dat uploaders transparant zijn over commerciële beïnvloeding, met speciale aandacht voor de bescherming van minderjarigen. In 2025 wordt dit toezicht verder uitgebreid.
Een ander belangrijk thema was jongeren en nieuwsgebruik. Uit onderzoek bleek dat 78% van de jongeren sociale media gebruikt om nieuws te volgen, terwijl nieuwsmerken daar nog weinig actief zijn.
Het jaarverslag toont ook externe reflecties op het werk van het Commissariaat. Het ministerie van OCW en beide Kamers hebben het verslag ontvangen en goedgekeurd.