Dat zelfregulering niet werkt

20-06-2011 Print this page

B9 9817. Kamerstuk 32022 nr. 64, Tweede Kamer, Wijziging van de Drank- en Horecawet. mendement van de leden Van der Staaij/ Voordewind ter vervanging van nr. 10 over het opnemen van een verbod in de Mediawet 2008 op reclame voor alcoholhoudende drank.

Reclamerecht. “Om het alcoholgebruik onder jongeren echt effectief terug te dringen, meent de indiener dat een verbod op alcoholreclame noodzakelijk is. Een verbod tussen 06.00 uur en 21.00 uur is onvoldoende omdat de doelgroep van jongeren rond de 16 jaar door deze maatregel niet wordt beschermd. Immers, zij zien doorgaans ook na 21:00 uur nog televisieprogramma’s en komen dus nog teveel in aanraking met alcoholreclames. In elk geval is voldoende aangetoond – onder andere door STAP - dat zelfregulering niet werkt.

Zelfregulering is een systeem dat in theorie veel voordelen biedt, maar in de praktijk onhaalbaar is. Daarvoor zijn de belangen van de alcoholbranche veel te groot. Daar komt nog bij dat er met een algeheel verbod niet langer meer een onderscheid is tussen reclame voor alcohol en tabak. Ook tabaksreclame is verboden en alles wijst erop dat dit zijn vruchten begint af te werpen! In het amendement is een overgangsbepaling opgenomen met de strekking dat de voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wijzigingswet aangegane reclameovereenkomsten worden ontzien voor een periode van ten hoogste een jaar, gerekend vanaf de inwerkingtreding van de wijzigingswet.

Lees de motie hier.