De blootstelling van jongeren daaraan

30-12-2011 Print this page

B9 10607. Kamerstukken Tweede Kamer.  Bijlage bij Kamerstuk 32022 nr. 83. Evaluatie van de alcoholreclamebeperking op radio en televisie in 2009 en 2010 (bijlage bij Wijziging van de Drank- en Horecawet met het oog op de terugdringing van het alcoholgebruik onder met name jongeren).

Reclamerecht. Alcoholreclames. Sportsponsoring. “Uit het evaluatierapport blijkt dat het aantal uitgezonden alcoholreclames is toegenomen na 21.00 uur. Er worden binnen een korter tijdsbestek meer jongeren bereikt dan gedurende de gehele dag. Een positieve ontwikkeling van de beperking op alcoholreclame is dat jonge kinderen die overdag televisie kijken, niet meer worden blootgesteld aan alcoholreclame. Dit is mijns inziens een winstpunt.(…) Niet alle reclame zal bij jongeren vandaan kunnen worden gehouden. Wel kunnen we jongeren kritischer en weerbaarder maken ten aanzien van allerlei prikkels die hen bereiken via de media, waaronder reclame.

(…) Eind 2010 heeft de Reclame Code Commissie een uitspraak gedaan over sportsponsoring en de blootstelling van jongeren daaraan. Naar aanleiding van deze uitspraak heeft de alcoholbranche op eigen initiatief het artikel over alcoholreclame en sport in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken aangescherpt. De formulering in de huidige Code verbood alleen het voeren van shirtreclame of reclame via sportattributen. In de nieuwe versie is dit uitgebreid met het feit dat sportberoemdheden niet mogen worden getoond en dat ook op verpakkingen geen actieve sportbeoefening mag staan.

(…) De leeftijdsgrenzen bij de verkoop van alcoholhoudende drank via internet worden niet nageleefd. In overleg met het Ministerie van Veiligheid en Justitie vindt op dit moment een inventarisatie plaats van de mogelijkheden om de verkoop van leeftijdsgebonden producten (zoals wapens, films en games) via internet zodanig in te richten, dat daarmee de naleving substantieel wordt verbeterd.

Lees de kamerstukken hier en hier.