De cowboys kunnen nu beter worden aangepakt

08-09-2011 Print this page

B9 10102. Ebba Hoogenraad, Eva Rog-Den Ouden, Hoogenraad & Haak: ‘Gefeliciteerd, u bent de kersverse winnaar van een ongewild veel te duur sms-abonnement...’ (eerder verschenen in Tijdschrift voor Consumentenrecht 2011/4).

Reclamerecht. "Per 1 april 2009 is de Reclamecode SMS-Dienstverlening (SMS Reclamecode) in werking getreden. In de afgelopen jaren is veel onjuiste en misleidende reclame gemaakt. De SMS Reclamecode is aangescherpt na een grondige evaluatie, die iets langer op zich liet wachten. Per 15 mei 2011 is deze aangepaste SMS Reclamecode van toepassing, zonder overgangstermijn. Alle wijzigingen zijn dus nu al direct van kracht. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen, wat verandert er praktisch en wat kun je als consument of concurrent anno 2011 doen tegen misleidende en onjuiste ‘sms-marketing’? Dat bespreken we in dit artikel.

(…) Belangrijkste wijzingen op een rij. Sms-reclame gericht op kinderen wordt hard aangepakt in de nieuwe SMS Reclamecode. De expliciete regels voor websites, televisie en radio moeten waarborgen dat kinderen minder snel in de verleiding komen om een (ongewild) duur abonnement af te sluiten. Verder speelt het begrip ‘dezelfde nadruk’ op verschillende plaatsen in dw nieuwe SMS Reclamecode een rol. Deze term beoogt misleiding te voorkomen en zorgt ervoor dat belangrijke informatie niet tussen de regels verdwijnt, zoals het (verplicht) moeten aanschaffen van een abonnements dienst bij een promotionele actie, die wordt aangeboden in combinatie met de aangeboden sms-dienst. De inhoud van de sms-dienst blijkt voortaan duidelijk door het opnemen van het verplichte logo in tv-, print- en internetreclame en de aanscherping van de template van het aan meldscherm op internet. Al met al een goede verbetering van de SMS Reclamecode. Nu maar hopen dat het ook zijn vruchten afwerpt.  De verwachting van de branche is dat deze regels succesvol zullen zijn. De ‘cowboys’ kunnen nu ook beter worden aangepakt.

Praktische tips voor consument en concurrent Wat moet je nu doen als consument of concurrent bij een misleidende of onjuiste sms-reclame? Wanneer je als consument denkt te worden misleid door een sms-aanbieder der of sms-reclame kun je het best allereerst een klacht indien bij de sms-dienstverlener of de content provider zelf. Als deze dienstverlener de SMS Gedragscode heeft ondertekend is hij gehouden adequaat op klachten te reageren. Wanneer het gewenste effect echter niet gehaald wordt of de sms-dienstverlener de gedragscode niet heeft ondertekend kan een klacht worden ingediend bij de RCC. Hier kan dc consument weliswaar geen financiële vergoeding verkrijgen, maar de sms-dienstverlener wordt wel gewezen op zijn overtredingen. Bij veelplegers is het raadzaam ook een klacht in te dienen bij OPTA of de Consumentenautoriteit (via Consuwijzen.nl). Bij voldoende klachten kan (en zal) actie worden genomen door deze autoriteiten.

Als sms-dienstverlener doe je er goed aan je aan te sluiten bij de SMS Gedragscode en deze na te leven. Op deze manier kun je andere concurrenten wijzen op hun fouten en mogelijk een klacht indienen bij het Loket. Natuurlijk mag je als concurrent ook klagen bij de RCC. Wel passeer je dan in zekere zin het door de branche zelf in het leven geroepen ‘Loket’ uit de SMS Gedragscode.

Met de nieuwe code hebben we er veel nieuwe 1ogo’s bij, evenals een nieuwe leeftijdsgrens en de introductie van kijkcijferpercentages voor bepaling van de doelgroep. Maar voor een goed doel: het ongewilde, veel te dure sms-abonnement verdwijnt nu hopelijk als sneeuw voor de zomerzon.

Lees het gehele artikel hier.