De gemiddelde consument kan het doorzien

24-04-2012 Print this page

B9 11127. Rechtbank Rotterdam, 19 april 2012, LJN: BW3358, Artiq Mobile B.V. en Blinck International B.V. tegen de Consumentenautoriteit.

Reclamerecht. Diensten van de informatiemaatschappij. Oneerlijke handelspraktijken. SMS-diensten (internet en tv-reclames voor betaalde sms-abonnementsdiensten met content items, zoals ringtones, games en wallpapers). Beroep tegen boetebesluit van de Consumentenautoriteit. Die oordeelde eerder dat Artiq Mobile de consument zou hebben misleid, omdat, kort gezegd, onvoldoende  duidelijk was dat aan b.v. het downloaden van een ringtone of online-test (“Ben jij een beest in bed?”) een abonnement was verbonden en legde een boete op van € 1.190.000,-.

De rechtbank vernietigt het besluit gedeeltelijk en vermindert de opgelegde boete met  €500.000,-. De internetuitingen geven naar oordeel van de rechtbank geen misleidende informatie ten aanzien van het product, te weten het werkelijke aanbod, de betaalde sms-dienst. “De gemiddelde consument kan doorzien dat het niet alleen gaat om een online test.” De rechtbank oordeelt eveneens dat voor de verhoging van de basisboetes met 10% geen grond was. Voor het overige blijft de beslissing van de Consumentenautoriteit in stand. 

7.4  De rechtbank is van oordeel dat verweerder onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de door Artiq Mobile in de internetuitingen verstrekte informatie feitelijk onjuist is of de gemiddelde consument heeft misleid of heeft kunnen misleiden over het werkelijke aanbod. De gemiddelde consument, waarbij volgens de wetsgeschiedenis moet worden uitgegaan van de geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument, kan doorzien dat het niet alleen gaat om een online test. Hoewel op de banners en de landingspagina’s de aandacht van de consument vooral wordt gevestigd op de test, is voldoende duidelijk gemaakt dat het gaat om een betaalde abonnementsdienst. Op de landingspagina’s en elke volgende pagina is aangegeven dat de consument het eerste item van het abonnement ontvangt als hij een abonnement afsluit en onderaan de landingspagina’s en de vervolgpagina’s is voldoende leesbaar aangegeven dat het om een betaalde abonnementsdienst gaat. Daarnaast wordt in de bevestiging per sms nogmaals een tekst getoond waarin het woord abonnement voorkomt. Op dat moment heeft de consument nog niet de overeenkomst gesloten door OK te sms’en. Dat de tekst onderaan de landingspagina’s zonder naar beneden te scrollen niet of deels niet zichtbaar is, leidt er naar het oordeel van de rechtbank niet toe dat de consument de tekst niet of onvoldoende zal opmerken. Zij is met de commissie van oordeel dat in het scherm naar beneden scrollen een gebruikelijke handeling is bij gebruik van het internet. De teksten die alleen zichtbaar worden door naar beneden te scrollen zullen niet meteen aan de aandacht van de gemiddelde consument ontsnappen. De internetuitingen bieden naar het oordeel van de rechtbank de gemiddelde consument voldoende tijd en gelegenheid om de informatie te bekijken. 

7.5  Voor wat betreft de internetuitingen kan derhalve niet worden vastgesteld dat Artiq Mobile heeft gehandeld in strijd met artikel 6:193c, eerste lid, aanhef en onder a, van het BW. Van een overtreding van artikel 8.8 van de Whc is op dit punt geen sprake. Verweerder is daarom niet bevoegd hiervoor een boete op te leggen.

Lees het vonnis hier.