In de kern zijn de formatbewerkingen hetzelfde

23-09-2011 Print this page

B9 10174. Rechtbank Amsterdam, 21 september 2011, HA ZA 10-3366, Talpa Media Holding N.V. c.s. tegen Endemol B.V. (met dank aan Paul Reeskamp & Laura van Gijn, Klos Morel Vos & Schaap).

Formatbescherming, maar niet in auteursrechtelijke, maar in verbintenisrechtelijke zin. Stukgelopen samenwerking. Partijen hebben in 2008 een Creative Cooperation Agreement Term Sheet (CCA) gesloten over, kort gezegd, exclusiviteit bij de productie en exploitatie van Talpa formats. Die samenwerking na korte tijd weer beëindigd, bij gelegenheid waarvan een Settlement Agreement (SA) en een IP Agreement (IPA) werden gesloten. In casu stelt Talpa dat Endemol toerekenbaar tekort geschoten is in de nakoming van haar verplichtingen onder de SA door het programma L’amour est Aveugle (LAA of Liefde is Blind, LIB), dat vrijwel identiek is aan Talpa-format Dating in the Dark (DITD), in Frankrijk te (doen) exploiteren.

‘De kernvraag van het geschil is louter de vraag of LAA zich bevindt in het door de SA verboden gebeid van van het DITD format.’ Naar oordeel van de rechtbank is dat inderdaad het geval. 

 “4.9 De rechtbank stelt vast dat deze bepalende kenmerken van DITD overeenstemmen met wezenlijke kenmerken van LAA. De afstand van LAA tot LIB is daarentegen zeer groot, doordat een groot aantal voor dat format belangrijke kenmerken in LAA niet terugkomen (…) Hieruit volgt dat sprake is van schending van de SA. Dat er ook afwijkingen en verschillen zijn waar te nemen tussen LAA en DITD, doet hieraan, anders dan betoogd door Endemol, niet af. Die verschillen zijn te onbeduidend. In de kern zijn de formatbewerkingen hetzelfde.

Geen  toewijzing 1019h proceskosten, nu ‘Talpa er voor heeft gekozen niet nader te onderbouwen dat DITD een auteursrechtelijk beschermd werk.

Lees het vonnis hier.