De maatman in het huidige tijdsgewricht

23-11-2011 Print this page

B9 10445. Gerechtshof ’s-Gravenhage, 22 november 2011, zaaknr. 200.083.709/01, Tempur Benelux B.V. c.s. tegen Medicomfort B.V. (met dank aan Helen Maatjes, Intellectueel Eigendom Advocaten en Joost Becker, Dirkzwager).

Merkenrecht. Reclamerecht. Adwords. Hoger beroep in de Tempur-adwordszaak. Het hof bekrachtigt het vonnis waarvan beroep (Vzr Rb Den Haag, 4 februari 2011).

Met toepassing van de Google/Interflora-criteria, oordeelt het hof dat het gebruik door Medicomfort van de Tempur-merken als adword is aan te merken als vergelijkende reclame en dat van merkinbreuk geen sprake is, zolang de maatman niet in verwarring is, iets dat bij ‘de maatman in het huidige tijdsgewricht’ bij adword-advertenties niet snel het geval zijn. Ook van verwatering of kielzogvaren (sub c) is geen sprake en ook daarbij speelt dat de maatman in het huidige tijdsgewricht zich niet zo heel snel zal vergissen. Het gebruik van de merknaam door concurrenten is daarnaast aan te merken als een geldige reden, omdat het de adverteeerder in staat stelt de maatman op alternatieve producten te wijzen.

Lees het arrest hier.