De wederverkoper en de oplettende (internet)gebruiker

02-07-2012 Print this page

B9 11411. Vzr. Rechtbank ’s-Gravenhage,  2 juli 2012, Koninklijke Talens B.V. tegen Verhoeven (met dank aan Wim Maas, Deterink).

“Talens heeft geheel niet aannemelijk gemaakt dat de bezoeker van deze winkel in Veldhoven zal geloven dat hij bij de fabrikant te Apeldoorn op bezoek is.”

Merkenrecht. Handelsnaamrecht. Refererend merkgebruik door erkend wederverkoper en de inschatting van de oplettende (internet)gebruiker. Eiseres, de Koninklijke Talens, maakt op grond van haar handelsnaam- en merkrechten bezwaar tegen het gebruik door gedaagde van de domeinnaam Talensshop.nl, de daarmee verwante tekens Talenswinkel en Talensshop en de Talensbeeldmerken op de website en de facebook- en twitterpagina’s van gedaagde. Via  de website verkoopt gedaagde, een erkend wederverkoper en een van de grotere afnemers van eiseres, alleen (nog) Talensproducten.

De vorderingen worden afgewezen. Hoewel een domeinnaam waarin een merk aan het woord shop of winkel is gekoppeld bij de gemiddelde gebruiker de indruk zal wekken dat dit een officiële winkel is van de merkhouder, kan de domeinnaamhouder die indruk wegnemen en daar is gedaagde in dit geval afdoende geslaagd. “Niet aannemelijk [is] gemaakt dat bet een normaal geïnformeerde en redelijk oplettende internetgebruiker op de website talensshop.nl onmogelijk of moeilijk wordt gemaakt om te weten dat de aangeboden producten niet door de merkhouder Talens zelf worden aangeboden.”

Ook aan de voorwaarde (één van de vier voorwaarden uit de WIPO Louis Latour-zaak) dat voor de merkhouder zelf een plaats overblijft op het internet voor een dienst als een onlinewinkel onder een domeinnaam bestaande uit haar merk of een samenstelling die het merk omvat is voldaan. Voorshands voert dat tot de conclusie dat gelet op de wijze waarop Verhoeven zijn website heeft ingericht het gebruik van de domeinnaam talensshop.nl toelaatbaar is.

Ook van handelsnaamrechtinbreuk is geen sprake. Van verwarring is naar mening van de voorzieningenrechter geen sprake. Talens en Verhoeven richten zich op verschillende doelgroepen (professionele wederverkopers en consumenten).  “Indien het publiek begrijpt dat het van doen heeft met een detailhandel en niet met een producent/ groothandel is er geen sprake van verwarring” en “het gaat er immers om of de normaal geïnformeerde en redelijk oplettende (internet)gebruiker zal begrijpen dat hij contact heeft met een winkel voor consumenten en niet de fabrikant.”

4.28. Afzonderlijk daarvan is nog van belang dat Verhoeven onder de handelsnaam Talensshop. nl te Veldhoven ook een fysieke winkel in kunstschilderbenodigdheden exploiteert. Talens heeft geheel niet aannemelijk gemaakt dat de bezoeker van deze winkel zal geloven dat hij bij de fabrikant te Apeldoorn op bezoek is.

1019h proceskosten: €11.842.32.

Lees het vonnis hier.