Digitale eengemaakte markt voor Europa: Commissie stelt zestien initiatieven voor

06-05-2015 Print this page
B913747

Uit het persbericht: "Internet en digitale technologieën veranderen onze wereld, in alle aspecten en in alle sectoren van het bedrijfsleven. Europa moet de digitale revolutie omarmen en zorgen dat mensen en bedrijven hun kans kunnen grijpen. Hoe moet dat gebeuren? Door de kracht van de eengemaakte markt van de EU te benutten. De Europese Commissie presenteert vandaag haar uitvoerige plannen om een digitale eengemaakte markt te creëren, een van haar topprioriteiten.

Als gevolg van barrières op internet kunnen consumenten sommige goederen en diensten niet gebruiken: slechts 15% doet onlineaankopen in een ander EU land. (Startende) internetbedrijven kunnen de groeimogelijkheden van de onlinemarkt niet volledig benutten: slechts 7% van de kleine en middelgrote bedrijven verkoopt in het buitenland (meer cijfers in het factsheet). Bedrijven en overheden kunnen van digitale hulpmiddelen niet volledig gebruikmaken. De digitale eengemaakte markt moet de grenzen tussen de verschillende regelgevingen neerhalen en uiteindelijk 28 nationale markten tot één markt omvormen. Een goed functionerende digitale eengemaakte markt kan 415 miljard euro per jaar opleveren voor onze economie en honderdduizenden banen creëren.

De strategie voor een digitale eengemaakte markt omvat gerichte maatregelen die eind volgend jaar moeten zijn afgerond (zie de bijlage). De strategie bestaat uit drie pijlers: 1) in heel Europa betere toegang tot digitale goederen en diensten voor consumenten en bedrijven; 2) gunstige en gelijke voorwaarden voor digitale netwerken en innovatieve diensten; 3) een maximaal groeipotentieel voor de digitale economie. [...]

De strategie voor een digitale eengemaakte markt bestaat uit zestien kernmaatregelen en drie pijlers, die eind 2016 moeten zijn gerealiseerd."

Lees hier meer.