Dinsdagochtend-berichten 02/08

02-08-2011 Print this page

B9 9998. CDA: Portret inbreker wél op internet. Regeringspartij CDA ziet niets in het plan om mensen flink te beboeten als zij foto's en filmpjes van inbrekers of overvallers op internet zetten. „Het is de omgekeerde wereld dat de privacy van iemand die jouw huis binnendringt of die een diefstal pleegt in jouw winkel niet geschonden zou mogen worden”, aldus CDA-Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg maandag. Lees hier meer.

De verkeerde zitzak. Gisteren werd Fatboy geconfronteerd met een Groupon deal bestemd voor de UK waarin Fatboy zitzakken werden aangeprezen. Dat bleken echter merkloze zitzakken onder de naam “Bigdaddy” te zijn. De deal was erg populair, in de loop van de ochtend waren er al meer dan 600 exemplaren verkocht. Echter, veel mensen waren in de veronderstelling een echte Fatboy® zitzak te hebben gekocht. Deze deal zorgde voor veel verwarring en bracht een heuse mini storm aan twitter reacties teweeg. Aan het einde van de dag heeft Groupon besloten haar deal in te trekken en iedereen die de deal heeft gekocht te haar geld terug te geven. Lees hier en hier meer.

Namaak Ikea in China ontdekt. In Kunming, een stad in het zuidwesten van China, staat een nep-Ikea. Dit meldde persbureau Reuters vandaag. Vorige week maakte het persbureau al melding van een valse Apple-winkel in dezelfde stad. Lees hier meer.

EC: voedings-reclame onbetrouwbaar. Reclame waarin die voedingsproducten allerlei gezondheids- effecten krijgt toegedicht, zijn ongeloofwaardig, melden voedingsexperts van de Europese Commissie. Van de 4.600 gezondheidsclaims hebben de experts er slechts 510 aanvaard. Brussel heeft een paar jaar geleden beslist dat alleen bewezen gezondheidseffecten gebruikt mogen worden. Fabrikanten hebben daarom duizenden aanvragen ingediend. Nu het wetenschappelijke advies over al die aanvragen binnen is, komt hier snel politieke besluitvorming over. In de loop van 2012 zullen adverteerders claims die niet kloppen uit hun reclame moeten weglaten. Lees hier meer.

NUV-jaarverlag. O.a: “Misstanden op grote schaal zijn binnen de uitgeverij niet aan de orde. Waarom hebben auteurs, ondernemers op de vrije markt, verdergaande bescherming nodig? De huidige generatie auteurs is mondig, kan bovendien rekenen op de steun van hun beroepsorganisaties en heeft dankzij internet de mogelijkheid zo veel te publiceren als gewenst. Los daarvan zijn de effecten van het huidige wetsvoorstel voor zowel uitgevers als auteurs onduidelijk.” Lees hier meer.