Een duidelijke parodie

28-07-2011 Print this page

B9 9989. Rechtbank Rotterdam, 15 juli 2011, AWB 10/4519 BC-T2, Stichting Het Ketelhuis tegen Minister van VWS (Met dank aan Joran Spauwen en Annemieke Kappert, Kennedy Van der Laan).

Reclamerecht. Beroep tegen afwijzing van bezwaar tegen bestuurlijke boete voor een gestelde overtreding van de Tabakswet door een op een pakje Lucky Strike gelijkende poster van bioscoop Het Ketelhuis. Met de poster zou indirecte reclame worden gemaakt voor tabaksproducten. De rechtbank volgt dit oordeel niet en verklaart het beroep gegrond. Voor de objectieve waarnemer is het duidelijk dat de poster een parodie op (de gezondheidswaarschuwing op) een sigarettenpakje is.

2.5.4. (…)De bedoeling van de wetgever is dus om met artikel 5a, tweede lid, van de Tabakswet het omzeilen van de bij de Tabakswet gestelde reclame- en sponsorbeperkingen te voorkomen. Hoewel de poster, in het bijzonder de rode cirkel waarin de tekst "Bioscoop Het Ketelhuis” staat vermeld, een duidelijke gelijkenis vertoont met de cirkel die wordt gebruikt in het beeldmerk van Lucky Strike, is deze poster naar het oordeel van de rechtbank niet aan te merken als een commerciële uiting waarmee de reclame— dan wel sponsorbeperkingen worden omzeild (sluikreclame) en is de Tabakswet ook niet bedoeld om dit soort uitingen te verbieden. Daartoe acht de rechtbank, in tegenstelling tot hetgeen verweerder heeft aangevoerd, mede van belang dat het niet de bedoeling van eiseres is geweest om enige vorm van tabaksreclame te maken, maar om met de poster haar bioscoop en de Nederlandse film te promoten door middel van een — voor de objectieve waarnemer duidelijk als zodanig te herkennen — parodie op (de gezondheidswaarschuwing op) een sigarettenpakje.

Lees het vonnis hier.