Een gekwalificeerde mate van overeenstemming

28-10-2011 Print this page



B9 10340.

Rechtbank Roermond, 26 oktober 2011, HA ZA 9-86, Kamp c.s.  tegen Twico Retail Support (met dank aan Rutger van Rompaey, QuestIE en Marieke van Gelder, Van Gelder Advocaten).

Merkenrecht. Auteursrecht. Stukgelopen samenwerking tussen eiser, een tweewielerhandelaar, en de Belangenvereniging voor Tweewielerhandelaren, gedaagde Twico. Eiser maakt in casu bezwaar tegen de opzegging door Twico van de deelnemersovereenkomst, maar ziet zijn vorderingen afgewezen. De deelnemersovereenkomst is rechtsgeldig opgezegd.

De reconventionele vordering van Twico m.b.t. het handelsnaamrecht op de naam Fietsplus wordt eveneens afgewezen, maar de vorderingen m.b.t. het merkenrecht en het auteursrecht op de beeldelementen van gebruikte Fietsplus-logo’s worden wel toegewezen. “Naar het oordeel van de rechtbank valt het logo op de winkelpui wel onder het openbaar maken en vermenigvuldigen als bedoeld in de AW.” Matiging 1019h proceskosten in reconventie tot €10.000,-.

4.15. (…) Op basis van de overgelegde stukken is de rechtbank van oordeel dat het beeldmerk dat Kamp i c.s. aan de gevel van de winkel toont identiek is aan het beeldmerk van Twico dat onder nummer 0688195 is geregistreerd. Hieruit vloeit voort dat het beroep van Twico op artikel 2.20, lid 1 sub a BVIE voor wat betreft dit beeldmerk slaagt. Kamp heeft weliswaar nog aangevoerd dat het recht op dit merk wegens non-usus op grond van artikel 2.26 BVIE is komen te vervallen, doch dit verweer is niet onderbouwd. (…)

4.19. (…)Vereist is dat het werk een eigen oorspronkelijk karakter heeft en het persoonlijke stempel van de maker draagt. Het woord Fietsplus voldoet naar het oordeel van de rechtbank niet aan dit vereiste, nu dit slechts een combinatie van twee bestaande woorden uit de Nederlandse taal betreft, waarvan denkbaar is dat twee auteurs onafhankelijk van elkaar exact hetzelfde werk maken.

4.20. De Fietsplus logo’s kunnen daarentegen naar het oordeel van de rechtbank wel als werk in de zin van de Aw worden beschouwd. Echter ten aanzien van de logo’s, waaraan Twico refereert en die als merken zijn ingeschreven bij het Benelux Merkenbureau onder de nummers 0819218, 0777340 en 0843521, heeft Twico onvoldoende onderbouwd dat Kamp deze logo’s in het openbaar zou brengen en zou verveelvoudigen. Dit is anders voor het logo dat door Twico is geregistreerd onder nummer 0688195. Ten aanzien hiervan heeft het volgende te gelden. Vereist is een gekwalificeerde mate van overeenstemming, zodat het beweerdelijk inbreukmakende werk in zodanige mate de auteursrechtelijk beschermde trekken van het werk vertoont, zodat de totaalindrukken die beide werken maken sterk overeenstemmen. Dit is, zoals de rechtbank hiervoor ook reeds heeft geoordeeld, het geval. Het logo dat Peter Kamp toont op de gevel van de winkel is ontleend aan het logo Fietsplus van Twico. Anders dan Kamp stelt, valt naar het oordeel van de rechtbank het logo op de winkelpui wel onder het openbaar maken en vermenigvuldigen als bedoeld in de Aw. Het ` door Kamp c.s. gedane beroep op uitputting tenslotte acht de rechtbank zonder nadere onderbouwing, welke ontbreekt, onbegrijpelijk en kan derhalve niet leiden tot een andersluidend oordeel.

Lees het vonnis hier.