Een goede en betrouwbare reputatie

29-06-2011 Print this page

B9 9860. Vzr. Rechtbank Rotterdam, 28 juni 2011, KG ZA 11-373, Stichting Nationale Autopas tegen Jet Cars B.V. (met dank aan Roma Witczak, Houthoff Buruma).

Merkenrecht. Stukgelopen samenwerking. Eiser, de stichting Nationale Autopas (NAP) houdt ‘zich bezig met de bestrijding van fraude die wordt geplaagd door het terugdraaien van kilometertellers in auto’s. Autobedrijven kunnen zich onder voorwaarden als deelnemer aansluiten en krijgen toegang tot de databank van de stichting. Afgifte van een ‘Nationale Auto Pas’ garandeert dat de kilometerstand van de bij deelnemers aangeschafte auto’s ‘logisch verklaarbaar’ is. Gedaagde was tot eind 2010 aangesloten bij NAP. Na onderzoek heeft NAP de overeenkomst met gedaagde opgezegd. In het onderhavige kort geding maakt eiser bezwaar tegen het voorgezette gebruik van het als merk geregistreerde NAP-logo door gedaagde.

Voorshands uitgaand van de rechtmatige beëindiging van de overeenkomst worden de inbreukvorderingen toegewezen. Niet op grond van sub b, omdat gedaagde het merk voor andere waren en diensten gebruikt (het beheren van databanken versus de handel in auto’s), maar wel op grond van sub c, nu NAP onweersproken een bekend merk is en gedaagde ongerechtvaardigd voordeel trekt uit het onderscheiden vermogen en de reputatie van het merk van eiser.

4.2 (…) Nu NAP de overeenkomst heeft beëindigd en thans (nog) niet in een daarvoor bedoelde arbitrageprocedure is komen vast te staan dat daze beëindiging in de gegeven omstandigheden niet geoorloofd was, wordt in hat hiernavolgende uitgegaan van hat gegeven dat de overeenkomst tussen NAP en Jet Cars per 29 september 2010 is beëindigd.

Sub a en b: 4.5. (…) De waren en diensten van NAP en waarvoor het logo door NAP wordt gebruikt, komen naar het zich thans laat aanzien niet overeen met de waren en diensten van Jet Cars. NAP houdt zich immers hoofdzakelijk bezig met het en beheren van databases met betrekking tot historische gegevens van motorvoertuigen en het aan de hand van daze gegevens certificeren van deze motorvoertuigen, terwijl Jet Cars zich voornamelijk bezighoudt met de in- en verkoop van tweedehands motorvoertuigen. Weliswaar maakt Jet Cars daarbij gebruik van de diensten van NAP, maar zulks leidt vooralsnog niet tot het oordeel dat dc waren en diensten van NAP en Jet Cars (grotendeels) gelijk zijn. Van een geval als bedoeld in artikel 2.20 lid i sub a en b BVIE is naar voorlopig oordeel reeds om die zeden dan ook geen Hat beroep op artikel 2.20 lid E sub a en b BVIE slaagt daarom niet.

Sub c: 4.8 Artikel 2.20 lid 1 sub c BVIE biedt bescherming tegen het ongerechtvaardigd voordeel trekken uit het onderscheidend vermogen van het mark en tegen het ongerechtvaardigd voordeel trekken uit de reputatie van het mark (of beide). (…) Jet Cars heeft niet weersproken dat zij ongerechtvaardigd voordeel trekt uit of afbreuk doet aan de reputatie van NAP door het NAP-logo op haar website te tonen. Daar komt bij dat Jet Cars door het opnemen van het NAP-logo op haar website bij haar (potentiële) klanten een bepaalde kwaliteit met betrekking tot de betrouwbaarheid van de kilometertellers suggereert, terwijl juist twijfels bij deze kwaliteit voor NAP reden was om de overeenkomst met Jet Cars te beëindigen. Voldoende aannemelijk is dat het bestaansrecht van NAP met name afhangt van een goede en betrouwbare reputatie. Naar voorlopig oordeel heeft NAP er dan ook belang bij dat gebruik van haar logo op do website van Jet Cars wordt gestaakt.

4.9. Omdat er na 29 september 2010 niet langer een overeenkomst tussen NAP en Jet Cars bestaat, maakt Jet Cars sindsdien zonder recht of titel gebruik van het logo van NAP. Gesteld, noch gebleken is dat sprake is van een geldige reden die gebruik van dat logo door Jet Cars evenwel zou kunnen rechtvaardigen.

Lees het vonnis hier.