Een mondeling overleg over het auteursrechtbeleid

17-05-2011 Print this page

B9 9674. Eerste Kamer, Kamerstuk 29838 nr. C. Auteursrechtbeleid; Verslag van een mondeling overleg over auteursrechtbeleid.

Uitgebreid verslag met onder andere het einde van de voorgestelde niet-overdraagbaarheid van auteursrechten:

“Mevrouw Duthler, de heer Franken en de heer Holdijk vroegen hoe het wetsvoorstel auteurscontractenrecht eruit komt te zien. Gaan wij de exclusieve licenties beperken in de tijd? In ieder geval maakt een aantal bepalingen onderdeel uit van het wetsvoorstel, zoals een regeling om te komen tot collectieve vergoedingen, een bestsellersbepaling, een non-usersregel en een regeling inzake evident onredelijke bezwarende bepalingen. Die komen er sowieso in. Daarnaast zal een geschillencommissie onderdeel uitmaken van het wetsvoorstel en zal de regeling inzake filmwerken worden herzien. Gelet op de kritiek in de internetconsultatie en het alternatief dat is geadviseerd door de Commissie Auteursrechten zal de niet-overdraagbaarheid geen onderdeel meer uitmaken van het wetsvoorstel.”

 

Overige interessante citaten:

 

- Europa slaagt er nog niet goed in om iets algemeens te doen waar alle lidstaten zich aan houden. Ik ben erg bang dat als wij op Europa blijven wachten -- in de Tweede Kamer is een aantal fracties dat daar opmerkingen over heeft gemaakt -- wij over een aantal jaren nog zitten te wachten. Dat is ook de handicap geweest van de vorige regering en zelfs van de regering daarvoor. (…) Tegelijkertijd realiseer ik mij dat het zetten van een aantal stappen naar voren, zoals nu gedaan wordt, risico's met zich meebrengt.

- Als zelfregulering en de markt in het auteursrechtbeleid uitgangspunten zijn, en partijen daarom zelf daarin moeten handhaven -- Stichting BREIN doet dat bijvoorbeeld al op het terrein van de spelletjes -- dan is die privaatrechtelijke benadering in de speerpuntenbrief goed te begrijpen. Die verhoudt zich het beste met die auteursrechtelijke traditie. Ik wijs erop dat ook de Commissie Auteursrecht zich in die zin heeft uitgelaten.

- Je kunt soms de websitebeheerder aanspreken en vervolgens de hosting provider, maar uiteindelijk moet er een situatie zijn waarin je de acces provider vraagt om meewerking in het achterhalen wie er achter die illegale websites zit.

- De heer De Vries en de heer Holdijk vragen hoe de afschaffing van de thuiskopieheffing zich verhoudt tot de omstandigheid dat de meeste kopieën nog steeds offline kopieën zijn. Volgens de Europese richtlijn hoeft er alleen te worden gecompenseerd als er sprake is van schade als gevolg van kopiëren. In een digitale omgeving kan het kopiëren van een tv-programma op een harddiscrecorder, om het programma op een later moment te bekijken, geen schade opleveren voor de rechthebbende. Die heeft immers al een vergoeding gekregen van de omroep die het uitzendt. Daarin is al een stap gemaakt. Uit dat onderzoek blijkt ook dat de meeste kopieën op dit moment timeshift kopieën of platformshift kopieën zijn. Die hoeven niet nog eens gecompenseerd te worden met een vergoeding. Dat zou dan dubbelop worden.

- De heer De Vries heeft gevraagd of ik strafrechtelijk optreden tegen incidentele downloaders kan vermijden. In de afgelopen veertien dagen is gebleken in de media dat met name de grootste criticasters van de brief bang zijn dat het daar uiteindelijk toch naartoe zal gaan. Ik begrijp de vraag van de heer De Vries dan ook wel. Ik denk dat ik die vraag volmondig met ja kan beantwoorden.

- Ik heb in mijn beleidsvoornemens verduidelijkt wanneer een website onrechtmatige inhoud bevat. Wij willen ook in de wet gaan regelen dat structurele facilitering van inbreuken onrechtmatig is. Ik verwacht in dat verband dat die inhoud sneller door partijen kan worden weggehaald.

- Wij moeten nadrukkelijk aangeven waar grootschalig eindigt en begint. De heer Franken vroeg of dat kwantitatief of in een andere modaliteit wordt uitgedrukt. Ik ga daar in de consultatie bij het wetsvoorstel nog eens nadrukkelijk op in. Ik wil partijen daarover nadrukkelijk raadplegen. Ik denk dat het onontkoombaar is dat zich dat via jurisprudentie een beetje boel gaat zetten. Wij kunnen daar als wetgever veel aan doen maar uiteindelijk zal de jurisprudentie de definitieve inkleuring moeten geven.

- Mevrouw Duthler, de heer Franken en de heer Holdijk vroegen hoe het wetsvoorstel auteurscontractenrecht eruit komt te zien. Gaan wij de exclusieve licenties beperken in de tijd? In ieder geval maakt een aantal bepalingen onderdeel uit van het wetsvoorstel, zoals een regeling om te komen tot collectieve vergoedingen, een bestsellersbepaling, een non-usersregel en een regeling inzake evident onredelijke bezwarende bepalingen. Die komen er sowieso in. Daarnaast zal een geschillencommissie onderdeel uitmaken van het wetsvoorstel en zal de regeling inzake filmwerken worden herzien. Gelet op de kritiek in de internetconsultatie en het alternatief dat is geadviseerd door de Commissie Auteursrechten zal de niet-overdraagbaarheid geen onderdeel meer uitmaken van het wetsvoorstel.

- Class actions zoals in de Verenigde Staten, waar veel individuele downloaders worden aangesproken, wil ik bewust vermijden. Ik heb dat in de brief aangegeven en ik zeg dat hier nogmaals nadrukkelijk. Ik heb gezien dat met name van de zijde van de fracties van D66, de SP en GroenLinks in de Tweede Kamer grote angst bestaat dat dergelijke class actions gaan plaatsvinden, maar dat is niet het uitgangspunt. Wij zullen in de wetsvoorstellen moeten uitwerken hoe wij dat kunnen voorkomen.

- De heer Franken vroeg verder of het voorstel niet het gevaar heeft dat de overheid alles kan controleren en verboden verkeer kan blokkeren. Ik denk het niet. Ik denk dat het voorstel tot blokkering van bepaalde IP-adressen en domeinnamen alleen na tussenkomst van de rechter mogelijk is. Ik deel de zorg van de commissie in relatie tot het feit dat procedures voor een civiele rechter soms lang kunnen duren. Wij moeten kijken hoe wij dat kunnen versnellen.

- Ik wil mij namelijk richten op de bron van de illegale inhoud. Dat is de aanpak van de uploader. Dit geeft bovendien ruimte aan legale initiatieven om zich te ontplooien.

- Ik heb al gesproken over het blokkeren door de access providers. Ik zeg nog wel tegen de heer Franken dat het OM hierin geen rol speelt. Ik wil het systeem waarbij handhaving allereerst bij de rechthebbende ligt dus niet wijzigen. Als zo'n systeem in Nederland totaal niet blijkt te werken -- er is geen aanleiding om dat op voorhand te veronderstellen -- dan moet er gekeken worden naar andere modaliteiten, maar daarvoor is het nu nog te vroeg.

- Mevrouw Quik-Schuijt heeft gevraagd hoe ik ervoor ga zorgen dat consumenten niet voor enkele liedjes worden vervolgd. Ik hecht eraan dat de bron van de illegale inhoud wordt aangepakt, niet de eindgebruiker die op beperkte schaal downloadt. Ik wil een regeling met voldoende waarborgen.

- Mevrouw Quik vroeg om te regelen dat gebruikers niet vooraf maar achteraf aan rechthebbenden moeten betalen. Ik ben het met haar eens dat wij het licentiebeleid moeten versoepelen. Rechthebbenden moeten dan wel willen meewerken aan die nieuwe modellen.

Lees het gehele verslag hier.