Erik Thijssen: Steunfonds rechtensector van start. Sena Performers Magazine (2, 2020).
“Erwin Angad-Gaur (voorzitter van Sena uitvoerende kunstenaars en voorzitter van Platform Makers, een van de drie deelnemers in de Federatie Auteursrechtbelangen) draait er niet omheen: “Tien miljoen euro is natuurlijk toch een uiterst beperkt bedrag. Het blijft verdelen van de armoede. Het klinkt als veel geld, maar je kunt er met tientallen tot honderdduizenden getroffen zzp’ers in de cultuursector maar een beperkt aantal mensen mee helpen. Het is dus dweilen met de kraan open. Maar we hopen toch een klein verschil te kunnen maken.” […]
Is een werk of productiebijdrage van 400 tot 600 euro niet erg weinig geld? Kan het werkelijk een bijdrage leveren? Angad-Gaur: “Die vraag kregen wij inderdaad van een aantal mensen. Ik vind het bijna pijnlijk te moeten uitleggen dat dat inderdaad verschil maakt. Makers in de culturele sector zijn gewend zoveel mogelijk te halen uit minimale middelen; de meesten verdienen onder normale omstandigheden rond of onder het sociaal minimum en functioneren toch door. Sterker: het is doorgaans juist een drijfveer en een manier om zelf de regie te houden en geen concessies te hoeven doen. Voor wie het al langer met weinig moet doen, kunnen bedragen die voor anderen misschien een schijntje lijken een enorm verschil maken. De bedoeling is vooral mensen te helpen een heropstart te maken en in staat te stellen actief te blijven. Vandaar deze werk- en productiebijdragen en het Muziekproductiefonds. Musici zijn creatief, ook als het gaat om niet opgeven en doorgaan. En dan kan een klein steuntje in de rug, in extreme omstandigheden zoals nu, precies even de juiste hulp zijn.”
Lees het artikel hier.