Erwin Angad-Gaur (senior adviseur Kunstenbond vakgroep Muziek/Ntb en directeur VCTN): Hoop. Sena Performers Magazine (3, 2020).
"Corona maakt veel duidelijk, vergroot veel dingen uit. De fatale gerichtheid van de overheid en subsidie-instituten op stenen bijvoorbeeld. De keuze voor veilig marmer en hardhout boven de altijd onzekere, boterzachte waarde van datgene wat binnen de muren en op het podium te horen, te zien of te beleven zal zijn.
[...] Het zit in ons mensbeeld. Een mensbeeld dat cijfers over het economisch belang van de cultuur onzichtbaar maakt. En dat niet samengaat met de overtuiging dat mensen die gratis brood krijgen toch zullen blijven werken om een deel ervan te kunnen beleggen.
De gedachtegang die ooit, onder het kabinet Rutte I, verantwoordelijk was voor afschaffing van de WWIK, een, volgens cijfers van de overheid zelf, succesvolle regeling (op basis waarvan kunstenaars enkele jaren een basisinkomen ontvingen zonder sollicitatieplicht; een bedrag lager dan de bijstand, maar in de opbouw van een carrière een waardevolle bijdrage). Afschaffing zou een groter beroep op de (duurdere) bijstand veroorzaken en negatieve gevolgen hebben voor de carrière, voorspelde en waarschuwde het ministerie zelf. Maar kunstenaarsgeld geven, dat paste niet bij de ideologie van het nieuwe kabinet. (Het is te makkelijk helaas dat louter aan de gedoogsteun van Wilders en de PVV toe te schrijven: geen van de daaropvolgende kabinetten draaide de maatregel terug; binnen de meeste partijen is praten over een nieuwe WWIK een taboe. Wij zijn allen Nederlanders.)
Het is vreemd hoeons land van regeltjes, van verbieden en oogluikend toestaan, in veel opzichten rekkelijker dan onze oosterburen, blind is en blijft voor de realiteit dat de meeste mensen, en dus ook kunstenaars, zich nuttig willen maken. Dat vegeteren misschien een paar weken aangenaam kan zijn, maar maanden- of zelfs jarenlang op de bank zitten enkel tot frustratie leidt. (Een feit dat velen in meerdere of mindere mate hebben ervaren tijdens de gedwongen, ‘intelligente’ lockdown: alleen maar thuiszitten, dat houdenmaar weinig mensen vol.) [...]"
Lees het volledige artikel hier.
Illustratie: Robert Swart