EUIPO waarschuwt: Miljoenen Europeanen kijken illegaal naar sportevenementen en kopen namaaksportuitrusting
12-06-2024 Print this pageDit jaar is Europa het epicentrum van alles wat met sport te maken heeft. De wereld maakt zich op om te kijken naar spectaculaire doelpunten tijdens de UEFA EURO 2024, fotofinishes in de Tour de France en goudenmedaillewinnaars tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs.
- 15 % van de Nederlandse consumenten hebben sport gekeken of gestreamd via illegale online kanalen, en van de jongeren tussen 15 en 24 jaar heeft 31 % dit gedaan
- In de hele EU kost namaaksportuitrusting fabrikanten 850 miljoen euro per jaar, wat neerkomt op 11 % van de gederfde inkomsten
- 8 % van de jonge Nederlanders van 15 tot 24 jaar kocht bewust online namaaksportuitrusting
- Politiediensten in heel Europa hebben 8 miljoen nagemaakte sport- en luxeartikelen met een geschatte detailhandelswaarde van 120 miljoen euro ontdekt en in beslag genomen
- Nu de wereldwijde sportevenementen weer van start gaan, lanceert het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) de campagne “Play Fair”, waarin fans worden aangespoord om naar officiële uitzendingen te kijken en geautoriseerde merchandise te kopen
Maar van alle Europeanen die zich opmaken om naar de grootste sportevenementen te kijken, doen er miljoenen dat mogelijk illegaal. Volgens een onderzoek van het EUIPO naar de perceptie, het bewustzijn en het gedrag van EU-burgers heeft 12 % van de EU-burgers toegang gehad tot inhoud uit illegale bronnen of deze gestreamd om naar sport te kijken. Als het gaat om jongeren in de leeftijd van 15 tot 24 jaar geeft meer dan een kwart (27 %) toe illegale onlinekanalen te gebruiken om naar sport te kijken. In Nederland gaat het zelfs om 15% van de consumenten en 31% van de jongeren tussen 15 en 24 jaar.