Geen verwarringsgevaar tussen collectieve merk HALLOUMI en het teken BBQLOUMI

28-01-2021 Print this page
B916145

Perscommuniqué van het Gerecht van het Hof van Justitie in de zaak BBQLOUMI (HvJEU 20 januari 2021, T-328/17).

 

Samenvatting van het Engelse perscommuniqué: The Foundation for the Protection of the Traditional Cheese of Cyprus named Halloumi is de rechthebbende van het Europese collectieve merk HALLOUMI (geregistreerd voor kaas). De Foundation heeft oppositie ingesteld tegen de registratie van het teken 'BBQLOUMI' als Europees merk, onder andere in de klasse kaas. Het EUIPO heeft de oppositie afgewezen op de grond dat er geen sprake zou zijn van verwarringsgevaar tussen BBQLOUMI en het merk HALLOUMI. Tegen dit oordool is de Foundation opgekomen bij het Gerecht. Het Gerecht heeft geoordeeld dat, nu het merk HALLOUMI weinig onderscheidend vermogen heeft, er geen sprake is van verwarringsgevaar. In de uitspraak in beroep van 5 maart 2020 (IEPT20200305) heeft het Hof van Justitie geoordeeld dat dit oordeel van het Gerecht gebaseerd is op een verkeerde rechtsopvatting. Het feit dat een ouder merk weinig onderscheidend vermogen heeft, betekent niet dat er geen sprake kan zijn van verwarringsgevaar. De zaak is terugverwezen naar het Gerecht.

 

Het Gerecht oordeelt in de onderhavige uitspraak dat er inderdaad geen sprake is van verwarringsgevaar en dat het EUIPO de oppositie terecht heeft afgewezen. Het merk en het teken stemmen overeen wat betreft het element 'loumi'. Dit element heeft een zwak onderscheidend vermogen, waardoor de aandacht van de consument getrokken zal worden naar het eerste deel van het woord. In dit geval is dat 'BBQ', waardoor geen sprake zal zijn van verwarringsgevaar met het merk HALLOUMI. Daarbij heeft het merk HALLOUMI weinig onderscheidend karakter, nu het merk verwijst naar de generieke naam van het type kaas en niet naar de herkomst ervan. Er is geen sprake van gevaar voor herkomstverwarring nu de consument, gelet op de kleine mate van overeenstemming tussen 'BBQLOUMI' en 'HALLOUMI', geen verband zal leggen tussen het merk en het teken. 

 

Lees het hele perscommuniqué hier