Gemengde berichten (07/10-2)

07-10-2011 Print this page

B9 10248. Marlies Dekkers en Sapph begraven strijdbijl. De jarenlange strijd tussen Marlies Dekkers en Sapph is eindelijk ten einde. Er is een schikking bereikt tussen de lingerieondernemingen, waarmee Sapph erkent het auteursrecht van Dekkers te hebben geschonden. Dat bevestigt Charles Gielen van Nauta Dutilh, de behandelend advocaat namens Marlies Dekkers. "Er is een schikking bereikt waarin is afgesproken dat het hoger beroep tegen het vonnis van 25 mei van de rol gaat. Ook de Spiderbra-zaak wordt ingetrokken." Sapph-ondernemer Rob Heilbron wil desgevraagd niet op de zaak ingaan. Lees hier meer.

Tijdzone-database offline vanwege auteursrechten. De database die de tijdzones op o.a. Unix-systemen aangeeft, ligt plat na een aanklacht van copyrightschending. De databasebeheerder zou tijdzone-informatie zonder licentie kopiëren van Astrolable. De 'timezone-database' regelt op meerdere websites en platformen de tijdzones. De database wordt beheerd door David Olson en staat ook wel bekend als de Olson database. De dienst wordt gratis verstrekt aan verschillende platformen, waaronder Java, Linux en Mac OSX. Lees hier meer.

Geenstijl.nl: RVD breidt mediacode uit met linkverbod. (…) Vanaf heden is het LINKVERBOD van de RVD namelijk van kracht. Jazeker. Een url die leidt naar ongeautoriseerde privéfoto’s van de koninklijke familie is onrechtmatig. De RVD denkt dit te kunnen verantwoorden door met bepaalde jurisprudentie te wapperen. Maar hun uitleg is gewoon 100% bullshit. Een link is helemaal geen publicatie. Auteursrechtelijke jurisprudentie is nog duidelijker: Gewoon linken naar content = geen openbaarmaking daarvan. Maar dat boeit de despoten van de RVD geen reet. Hun wil (en die van Bea) is wet. Dus als er straks iemand een foto van Maxima in Den Haag op straat (of in de iStore) online gooit, en u linkt daarnaar, kunt ook u een kort geding aan uw broek verwachten. Lees hier of hier (mediareport.nl) meer.

Strengere alcoholregels voor sociale media. Jongeren onder de 18 jaar mogen voortaan geen reclame meer krijgen voor drank via bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Hyves. Dat staat in een nieuwe richtlijn van STIVA, de stichting die wil zorgen voor verantwoord alcoholgebruik. Nieuw is ook dat actieve sportberoemdheden geen reclame meer mogen maken voor alcohol. Verder is het verboden om actieve sportbeoefening af te beelden op verpakkingen van alcoholhoudende drank. STIVA wil met name in de nieuwe richtlijn voor de sociale media duidelijk maken wat wel en niet mag. Lees hier meer.

Namaak merkkleding aangetroffen bij controle. Politieagenten troffen dinsdagmiddag in een winkel 1102 stuks namaak merkkleding en merkschoenen aan. Politieagenten stelden dinsdagmiddag een onderzoek in bij een winkel aan de Vlietlaan. De artikelen zijn inbeslaggenomen en worden vernietigd. Lees hier meer.