Gemengde berichten (7 juni)

07-06-2012 Print this page

B9 11314. Muziekdownloads halen geluidsdrager in. Voor het eerst hebben digitale muziekdownloads en streaming audio de verkopen van geluidsdragers ingehaald. Digitale muziek is goed voor 55,5 procent van de muziekomzet in Engeland over het laatste kwartaal. De groei is opvallend, omdat digitale verkopen wereldwijd ‘slechts’ 31 procent kunnen claimen (volgens cijfers uit 2011). Lees hier meer (Emerce).

Ambush klassiekers en kampioenen. Het wordt een hete sportzomer. EK en OS, met als smakelijke tussendoortjes Wimbledon en de Tour. Guerrillero’s liggen dan ook vanuit alle hoeken klaar voor een ambush, en daarvoor krijgen ze van officiële sponsors ook alle ruimte. Als warmmakertje: mijn Top 4 ambush lijstje. Met WK, EK en OS-klassiekers. Lees hier meer (Molblog).

Vatican settles with Benetton over pope-kissing ad. The Vatican announced on Tuesday (May 15) it had settled a lawsuit against Italian clothing group Benetton for using an image of Pope Benedict XVI in one of its advertisement campaigns. The image had been modified to show Benedict kissing Sheikh Ahmed Mohamed El-Tayeb, imam of Cairo’s renowned al-Azhar Mosque. Lees hier meer (Washington Post).

Helen Maatjes (Intellectueel Eigendom Advocaten): Verveelvoudiging door een nieuw oorspronkelijk werk. (Rb A’dam, Lans/Monta: B9 11304): “Hiermee lijkt het begrip verveelvoudiging door de rechtbank opgerekt te worden en lijkt daarmee de bescherming van de auteursrechthebbende zich uit te breiden. De tekst van artikel 13 Auteurswet lijkt immers eigenlijk vrij helder. (…) Zo simpel ligt het echter helaas niet. (…) Er rust dan op het bewerkte werk een dubbel auteursrecht. De Rechtbank Amsterdam zegt het in haar vonnis niet met zoveel woorden, maar is er in dit geval van uit gegaan dat er auteursrechtelijk beschermde trekken zijn overgenomen, waardoor er sprake is van een bewerking van de gemaakte foto.” Lees hier meer.

Tessel Peijnenburg (KvdL) Annotatie RuneScape arrest: Hoge Raad over het gegeven ‘goed’. “Virtuele objecten kunnen een ‘goed’ zijn in de zin van art. 310 Sr. en zijn dus ’steelbaar’. De Hoge Raad heeft zich van haar moderne kant laten zien en in navolging van haar eerdere arresten over elektriciteit en giraal geld nu ook virtuele objecten tot ‘goed’ bestempeld. Dit met de nuancering dat het afhankelijk zal blijven van de feitelijke toedracht of gegevens als ‘goed’ aangemerkt kunnen worden waarbij in aanmerking moet worden genomen dat er zich gemakkelijk grensgevallen voor kunnen doen. Dat het begrip ‘goed’ bit by byte wordt uitgebreid wordt wel duidelijk nu de Hoge Raad op dezelfde dag ook heeft bepaald dat belminuten en sms-tegoed ook een ‘goed’ zijn en dus ook gestolen kunnen worden.” Lees hier meer (Mediareport).

Nieuw op de IViR-website: Using Copyright to Promote Access to Public Sector Information: A Comparative Survey, C.A. Jasserand & P.B. Hugenholtz, Part III of a study commissioned by WIPO on Using Copyright to Promote Access to Information and Creative Content.”This study, which is part of a three-part report on Using Copyright to Enhance Access to Information and Creative Content, examines the role that copyright plays in facilitating access to and reuse of public sector information.” Lees hier meer (IViR).

Wat er niet deugt aan ACTA.  Open brief aan Robbert Baruch van Buma/Stemra. De Tweede Kamer heeft afgelopen week de Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA) verworpen. Volgens lobbyist Robbert Baruch van Buma Stemra hebben veel critici de tekst van ACTA nooit gelezen en maken ze zich druk over een verdrag waar ‘niks bijzonders’ in staat. Hij daagde me uit om inhoudelijk op de verdragstekst te reageren. Vooruit, ik ben de beroerdste niet. Lees hier meer (Jeroen Mirck op Joop.nl).

RCC: Afrekenen bij tabaks/gemakswinkel in PIN-reclame is geen reclame voor tabak. De aanbeveling om “bij uw gemaks- en tabakswinkel” te pinnen en kans te maken op een geldbedrag kan niet worden gezien als een indirecte reclame voor tabak. Naar het oordeel van de voorzitter blijkt echter uit tekst en beeld voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat de televisiecommercial tot doel heeft het pinnen bij gemaks- en tabakswinkels te stimuleren en geen aanprijzing inhoudt van deze winkels en/of de in deze winkels verkrijgbare tabaksproducten. Met betrekking tot de pin-en-winactie kan evenmin worden geoordeeld dat sprake is van tabaksreclame, nu uit de actievoorwaarden, waarnaar in de commercial wordt verwezen, blijkt dat de te winnen prijs bestaat uit producten uit de betreffende gemakswinkel tot een bedrag van 250 euro met uitzondering van tabaksproducten en tabaksgerelateerde producten. Lees hier meer (RCC).

OM heeft Eyeworks en VUmc in het vizier. Het VU medisch centrum in Amsterdam en productiebedrijf Eyeworks van Reinout Oerlemans worden verdacht van het schenden van het medisch beroepsgeheim. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt het productiebedrijf ook van het heimelijk maken van opnames. Het OM benadrukte dat beide bedrijven verdacht zijn, maar “dat betekent niet automatisch dat ook de leidinggevenden of werknemers verdacht zijn”. Lees hier meer (Villamedia).

Petrobras.nl. WIPO Domain Name Decision DNL2012-0015 for petrobras.nl (Panelist Remco van Leeuwen).

Transfer: According to the Complainant, the Respondent has repeatedly asked for a “fee” to transfer the Domain Name and is offering the Domain name for sale on the page linked to the Domain Name. Article 3.2(a) of the Regulations specifically mentions the registration of a domain name for the purpose of selling it to the complainant or the complainant’s competitors for valuable consideration in excess of the cost of registration as evidence of registration in bad faith. Taking furthermore into account the notoriety of the Complainant and its Trademarks, the Panel concludes that the Domain Name was registered primarily for the purpose of selling it to the Complainant or its competitors for valuable consideration in excess of the cost of registration. Lees de beslissing hier.

 

Mapublisher.nl. WIPO Domain Name Decision DNL2012-0011 for mapublisher.nl (Panelist Willem Leppink).

Complaint denied:  The Complainant has asserted that it has trade name rights with notoriety worth protecting in The Netherlands under Dutch trade name law. A first review of the Complaint left the Panel with questions concerning this assertion. Consequently, the Panel requested the Complainant “to properly substantiate that “MAPublisher” is a trade name of the Complainant and to properly substantiate that such trade name has “notoriety worth protecting” in The Netherlands”. (…) The offer of the Complainant to do so at the request of the Panel is insufficient, especially as the Panel’s Procedural Order has already explicitly made such request. The Panel agrees with the Respondent that the statements of the Complainant indicate that “MAPublisher” has only been used as a trade mark, to distinguish the software product that is sold under the name “MAPublisher”. The Complainant has therefore not established the first element of article 2.1 of the Regulations. As a result, it is unnecessary for the Panel to discuss its findings in relation to the other requirements. Lees de beslissing hier

World Anti Counterfeiting Day. Today is the thirteenth World Anti Counterfeiting Day (WACD), and events highlighting the problems with counterfeiting are taking place around the world this week.  The over-arching theme for this year's World Anti Counterfeiting Day is the massively increasing international distribution of fake goods – especially fake, dangerous to health, pharmaceuticals - by post or small consignment courier, and how they often find their way out on consumer e-auction sites on the Internet. Lees hier meer.

Margriet Koedooder (De Vos & Partners): Portretrecht: de dode artiest als hologram. “Portretmerken leken tot voor kort blijkens de jurisprudentie niet zo heel erg veel zin te hebben voor grote artiesten, althans, naar Nederlands recht. Maar het hologram van Shakur maakt duidelijk dat dit wellicht anders is komen te liggen. Een portretmerkrecht kan met name voorzien in bepaalde problemen van portretexploitatie na de dood van de geportretteerde. Het portretmerk kan bovendien eindeloos worden beschermd, zolang iedere 10 jaar maar geld wordt overgemaakt naar het merkenbureau waar het merk is ingeschreven. Mocht de hologram techniek binnen afzienbare tijd betaalbaar worden voor de iets mindere artiestengoden dan Jackson, Freddy Mercury of Curt Cobain, dan lijkt mij dat het deponeren van een portretmerk wel eens een nieuwe impuls zou kunnen gaan  krijgen.” Lees hier meer (Weblog Koedooder). 

Getting Paid is a Moral Right, too! Why Creative Commons Gets it Wrong. In the third in her series of posts for the 1709 Blog on sensitive issues related to moral rights, Mira T. Sundara Rajan takes a close look at the implications for authors of the use of one of the most widespread and misunderstood institutions of modern copyright law: Creative Commons. Lees hier meer (1709).

CERN adopts new scheme for easy access to intellectual property. Geneva, 4 June 2012. CERN1 has adopted a new approach to knowledge transfer under the label of CERN Easy Access IP, an initiative to make it easier for businesses and entrepreneurs to access intellectual property generated at CERN in the course of its research programme. Lees hier meer (CERN).

Op initiatief van FHI, de federatie van technologiebranches, is een handzame 'Checklist Intellectueel Eigendom' gemaakt, onder het motto 'is er gedacht aan....?  De opstellers van het document aanvaarden geen aansprakelijkheid voor eventuele gevolgen van het gebruik van dit document, het is louter bedoeld als hulpmiddel.Eventuele suggesties en of verbeteringen zijn van harte welkom. Lees hier meer (FHI).

ANP en Hollandse Hoogte verkopen foto’s tegen ‘krokettenprijzen’ aan particulieren. De Fotografen Federatie is voorzichtig positief over Eerlijkefoto.nl zoals het initiatief heet. Maar er is ook felle kritiek, van fotografen en de NVF. Bieden de foto’s tegen krokettenprijzen een manier om auteursrechtschendingen tegen te gaan of laten fotografen hiermee zien dat hun werk niet meer waard is dan 1 euro per foto? Lees hier meer (Villamedia).

Twitter goes trademark crazy. Do not manipulate the bird. What's not so cool is how the company seems to have gone brand identity mad now that they've got a slightly darker blue logo. Their new logos page lays out the "Twitter Trademark and Content Display Policy", which says what you can and can't do.  Lees hier meer (New Statesman).

Apple eist verbod Samsung Galaxy S III in de VS. Apple wil de Amerikaanse introductie van Samsung's nieuwste vlaggenschip blokkeren. Het toestel schendt onder meer een Siri-patent, stelt Cupertino. Samsung verzet zich fel tegen het dreigende verbod. Apple heeft de Amerikaanse rechter gevraagd de verkoop van de Samsung Galaxy S III te verbieden. De Galaxy S III zou inbreuk maken op twee patenten van Apple, waarbij Apple onder andere wijst naar de spraakherkenningssoftware S Voice. Lees hier meer (Webwereld).