Gezondheidsclaims alcoholhoudende dranken

29-03-2012 Print this page

B9 11019. HvJ EU 29 maart 2012, conclusie A-G zaak C-544/10, Deutsches Weintor.

Reclamerecht. Gezindheidsclaims. Volgens advocaat-generaal Mazák mag reclame voor wijn geen tijdelijk heilzaam effect voor de maag suggereren. Dat geldt ook voor reclame die claimt dat het verlaagde zuurgehalte de nadelige effecten van de wijn op het lichamelijk welzijn meer beperkt dan doorgaans bij dergelijke wijn het geval is. Het begrip 'gezondheidsclaim' van art. 2 lid 2, punt 5 Verordening 1924/2006 (zoals nadien gewijzigd bij Verordening 116/2010) heeft ook betrekking op claims die een voorbijgaand heilzaam effect op de lichamelijke gesteldheid impliceren. Een effect dat beperkt blijft tot de duur van de consumptie en de vertering van het levensmiddel valt hier ook onder. Tevens omvat het begrip claims die impliceren dat de nadelige effecten van een bepaald levensmiddel op het lichamelijk welzijn door de verlaagde hoeveelheid van een stof geringer zijn, dan doorgaans bij dergelijke producten het geval is.

Het algemene verbod uit art. 4 lid 3 Verordening 1924/2006 op het gebruik van gezondheidsclaims voor alcoholhoudende dranken is verenigbaar met zowel het Verdrag betreffende Werking van de Europese Unie als het Handvest van de Europese Unie.

 

Lees de conclusie hier.