Google oppert in reclame over privacy-instellingen een mogelijkheid die niet bestaat

22-12-2017 Print this page
B915224
(Met dank aan Otto Volgenant, Boekx)

CvB RCC 21 december 2017, Google

 

Beslissing van het College van Beroep van de Stichting Reclame Code over de afgebeelde en krantenadvertentie en een online uiting waarin Google volgens de klacht de onjuiste en misleidende suggestie zou wekken dat de consument ervoor kan kiezen om de zoekmachine te gebruiken zonder dat Google de zoekgegevens onthoudt. De Reclame Code Commissie wees de klacht af.

 

De beoordeling in beroep blijft beperkt tot de vraag of de bestreden uitingen onjuiste of misleidende informatie bevatten over "Onthoud wat ik zoek op internet" in combinatie met "Dat heb ik nu uitgezet" en de verdere tekst van de uitingen.

 

Het College overweegt dat in de uitingen de aandacht van de lezer wordt gevangen door de 'schuif' die zich bevindt tussen de mededelingen: "Onthoud wat ik zoek op internet" en "Dat heb ik nu uitgezet". De schuif is volgens het College zo afgebeeld dat deze de keuze visualiseert dat niet wordt onthouden wat men zoekt op internet. Dit terwijl in werkelijkheid de mogelijkheid ervoor te kiezen dat niets wordt bewaard van een zoekopdracht niet bestaat nu Google naar zij erkent, bepaalde gegevens van de zoekopdracht bewaart óók indien is gekozen voor 'uitzetten'. Hiermee wordt volgens het College een mogelijkheid geopperd die niet bestaat. De door Google voorgestane uitleg dat slechts wordt bedoeld dat de zoekopdrachten niet meer gebruikt om sneller betere resultaten te tonen, is volgens het College zodanig cryptisch in de uitingen verwoord en verwerkt, dat deze de gemiddelde consument waarschijnlijk zal ontgaan.

 

Op grond van het bovenstaande oordeelt het College dat de uitlatingen in strijd zijn met artikel 5 NRC, omdat de consument daarin onvoldoende duidelijk wordt geïnformeerd over het feit dat de keuze voor het niet onthouden van wat men zoekt op internet enkel inhoudt dat zoekresultaten niet worden gebruikt om sneller betere resultaten te tonen.

 

Lees de beslissing hier.