Handelsnamen gaan vaker schuren

08-02-2012 Print this page

B9 10763. Vzr. Rechtbank ’s-Hertogenbosch, 6 februari 2012, Top Raam Decoraties B.V. tegen Topdeal Plaza (met dank aan Christel Jeunink, Van Iersel Luchtman).

Handelsnaamrecht. De voorzieningenrechter Den Bosch besluit over de hoofden van partijen met een fraaie algemene opmerking over de staat van het handelsnaamrecht: “In het algemeen ligt het ook voor de hand dat met de zeer grote vlucht die internet heeft genomen en de kring waarin het publiek in aanraking kan komen met handelsnamen is verruimd, zulks zonder dat de originaliteit van handelsnamen daarmee evenredig lijkt te zijn toegenomen, handelsnamen vaker gaan ‘schuren’. Het komt de voorzieningenrechter voor dat dan niet enkel gegrepen moet worden naar een middel van het verbod op het gebruik van een handelsnaam, maar dat ook waakzaamheid van het publiek mag worden verwacht. Rechterlijk ingrijpen ware te reserveren voor de sprekende gevallen van handelsnaaminbreuk,. Anders is er in deze tijden geen fatsoenlijke naam meer voor een bedrijf te bedenken.”

Eiseres Top Raam Decoraties handelt in raamdecoraties en zonweringsproducten en maakt o.g.v. haar handelsnaam Top Raamdecoraties bezwaar tegen het gebruik van de handelsnaam Topdeal Raamdecoratie van gedaagde. De voorzieningenrechter neemt aan dat eiseres oudere handelsnaamrechten heeft, maar wijst de inbreukvorderingen af. De handelsnaam Top Raamdecoraties heeft “geen sterk onderscheidend vermogen en eiseres kan haar handelsnaam, althans het woord ‘top’ niet monopoliseren.” Reële verwarring ‘op grote schaal’ is niet aannemelijk geworden en lijkt ook niet voor de hand te liggen ‘nu beiden partijen opereren vanuit een verschillend concept met een verschillende doelgroep’.  Van een ‘sprekend geval van handelsnaaminbreuk’ is derhalve geen sprake.

4.10. Beide handelsnamen hebben het woord ‘raamdecoratie(s)’gemeen. Dat woord is in zeer hoge mate beschrijvend voor de producten die zij voeren en een wel zeer voor de hand liggende aanduiding voor ondernemingen die handelen in raamdecoratie. Men moet niet voor brood, banket, appels en peren dan wel tweedehands fietsen bij een der partijen zijn. Neen, deze ondernemers doen in raamdecoratieproducten. Daar valt handelsnaamrechtelijk bijzonder weinig aan te beschermen. (…)

4.12. (...) kan vooralsnog niet gezegd worden dat de handelsnaam Top Raamdecoratie een sterk onderscheidend vermogen heeft. Zodoende kan Top Raam Decoraties B.V. haar handelsnaam, althans het woord ‘top’niet monopoliseren en staat het Topdeal Plaza c.s. in beginsel vrij om in haar handelsnaam Topdeal Raamdecoratie hetzelfde beschrijvende woord (top) te gebruiken. (…)

4.14. De voorzieningenrechter wil ook best aannemen dat enkele van de handelsrelaties van Top Raam Decoraties een moment in verwarring zijn geweest bij het zien van de website van Top Deal Plaza en Top Raam Decoraties om uitleg hebben verzocht, maar dat dit op grote schaal is geschied is niet aannemelijk geworden en lijkt ook niet voor de hand te liggen nu beiden partijen opereren vanuit een verschillend concept met een verschillende doelgroep. In het algemeen ligt het ook voor de hand dat met de zeer grote vlucht die internet heeft genomen en de kring waarin het publiek in aanraking kan komen met handelsnamen is verruimd, zulks zonder dat de originaliteit van handelsnamen daarmee evenredig lijkt te zijn toegenomen, handelsnamen vaker gaan ‘schuren’. Het komt de voorzieningenrechter voor dat dan niet enkel gegrepen moet worden naar een middel van het verbod op het gebruik van een handelsnaam, maar dat ook waakzaamheid van het publiek mag worden verwacht. Rechterlijk ingrijpen ware te reserveren voor de sprekende gevallen van handelsnaaminbreuk, Naders is er in deze tijden geen fatsoenlijke naam meer voor een bedrijf te bedenken.

Lees het vonnis hier.