Hema bekijkt stappen tegen Alibaba's gelijknamige supermarkt

25-07-2017 Print this page
B915060

Algemeen Dagblad bericht: "De Nederlandse warenhuisketen heeft een merkenbureau ingeschakeld dat onderzoekt of het wat tegen de nieuwe naamgenoot in China kan doen. Dat bevestigt woordvoerster Nathalie Kruger aan deze krant. ,,Het internationale merkenrecht is ingewikkeld. De supermarkten die Alibaba onder de naam Hema in China heeft, zijn een ander soort winkels dan onze warenhuizen.''
[...]

Alibaba benadrukt dat het 'niet de intentie heeft om een grote supermarktketen te runnen'. Doel van de Hema-supermarkten is het uittesten van nieuwe technologieën en consumenten daar de voordelen van te laten zien, stelt het bedrijf.

De resultaten zijn tot nu toe 'veelbelovend', aldus Alibaba. ,,Gemiddeld wordt meer dan de helft van de bestellingen online gedaan. In winkels die al langer bestaan, ligt dat percentage zelfs boven de 70 procent.'' Vanwege de dubbelfunctie als magazijn zou per vierkante meter bovendien drie tot vijf keer zoveel worden verkocht als in een reguliere supermarkt."

Lees hier meer.