Het collectieve merk: het fundament voor keurmerken

12-10-2017 Print this page
B915156

BMM Bulletin 2017-2, p. 60-66, Sylvia de Hoop: "Om zijn producten te onderscheiden van die van een ander bedrijf gebruikt een producent veelal een merk. Een merk kan bij de consument associaties oproepen ten aanzien van bijvoorbeeld kwaliteit, smaak en prijs, waarmee het maken van een keuze wordt vergemakkelijkt. Een merk met een sterk onderscheidend vermogen vertegenwoordigt daardoor een hoge economische waarde voor een producent. 

 

Een producent kan ook gebruik maken van keurmerken. Een keurmerk verschilt van een merk door het impliceren van een waarborg voor de consument dat de producten waarop het betrekking heeft aan bepaalde voorwaarden voldoen. Keurmerken bestaan voor verschillende productgroepen en verschillende doelstellingen. Zo zijn er keurmerken voor gezond(er) voedsel waaronder ‘het Vinkje’.

 

Wat onder een keurmerk wordt verstaan is niet wettelijk gespecificeerd, terwijl consumenten verwachten dat het betrouwbaar is, goede en transparante informatie biedt en gecontroleerd wordt door een onafhankelijke instantie. 

 

Om aan deze verwachtingen tegemoet te komen is dit artikel een pleidooi voor het gebruik van het collectieve (Benelux-)merk als (juridisch) fundament voor keurmerken."